Most viewed

Archive for 2010

Not Just Blowing bubbles~

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum and Ohayo!

huargh.. I didn't get enough sleep and now still can't sleep .. Last night , it was raining heavily. Suddenly after solat Isya', my cute little stomach suddenly "sing". yea, i knOw dat desperate-4-food song. hihi.. feel so lazy to get down as it'll take time. Then a "Catalyst" present, lowering my activation energy. At last, i went down to get some food. I was just arrived at my rOom at 11p.m. Continue eating ( haha ) n then, started to study. Pay back the unpurposely-waste time .. :D about an hour passed, i fell asleep at my table. Then i got up and study. It was repeated again and again. Haha, feel so embarrassed to my roommate as she can really stand the sleepiness. Then i made about 300mL of Nescafe. Still..! I fell asleep.. huhuhu.. There's no other way to escape, then i got to Bed. Kring3! wat da...?! my fwen said she can't sleep . wanted me to company her. "Oh, okay then!" Rather than just texting her, i continue doing my chemistry. lastly She's sleeping leaving me alone , and i am still fresh until now..! haaaa, i want to sleep! But then, i'm nOt sleepy at all.. :(
~ anyway, thanks to you, i managed to finish my Chemistry tutorial and revised da Organic Chemistry topic! Heee ~
Just now i have read da Readers Digest and an article has attracted me.
::Not Just Blowing Bubbles ::

It says " Chewing gum may be the answer to better attention and eating habits "

So, according to the 2 studies which both funded by Wrigley Science Institute, Sugar-free chomping may bring ; better performance in school and, less snacking.
Eight graders who chewed during class, homework and test saw a 3 percent improvement in their maths test scores and had better final math grades than the non chewing kids. Researcher from the Baylor College of Medicine say gum chewing may help sustain attention by easing stress and anxiety.

Volunteers who chewed gum for 15 minutes each hour between lunch and snacktime consumed 60 fewer calories from sweets than when they went gum-free.

sO, happy chEwing...!
Assalamualaikum..

Why so weak?

By : Fiza Chan..!

DSC05434

[picture taken during lecture]

Assalamualaikum.. hye.. I’m sure each and everyone of you ever sleep during class, or lecture.. if nO, what an amazing person u are.. hihi.. Juz want to share. I don’t know why I feel so sleepy lately..

 

I think, I do sleep early. ya la, 12.00 AM is already time to sleep for student. but, if you insist not to sleep, it’s ur right. but what I’ve done is as usual, sleep at 12.00, or sometimes 1.00 am, and wake up at 6.00 am. but this week is my very sleepy week. haa, so weak ma.. I do feel stress coz, I really want to concentrate but so hard you know! I fight my sleepy mode during lecture and my fwen shock to see my awful face. just know u look fine but, suddenly ur eyes so bengkak. Wei shen me? haiyo.. I don’t understand.. !! and now, I start to selesema.. hidung berair.. ahh kuman3! hihi

 

I have surf on the net about this sleepy thing.. and, for me and you guys out there too.. read this k..

 

9 Tips Untuk Mengurangkan Rasa Mengantuk Ketika di Siang Hari

by madno on July 11, 2010

penyakit tidur berlebihan

Setiap orang pasti pernah berasa mengantuk setiap hari ketika bekerja.  Tipulah anda sekiranya anda tidak pernah merasa mengantuk di siang hari. Tetapi sekiranya anda mempunyai masalah mengantuk berlebihan, ia akan membantutkan segala produktiviti anda ketika bekerja. Tidur diperlukan di siang hari untuk membekalkan tenaga untuk sentiasa fokus. Sekiranya tidur berlebihan, keadaan sebaliknya berlaku. Tidur berlebihan di sebut ‘hypersomnia’.

Ramai yang memikirkan bahawa kurang tidur merupakan masalah besar. Tetapi mereka tidak pernah memikirkan akibat sekiranya tidur berlebihan. Di sini saya tidak ingin berbincang mengenai masalah tidur berlebihan, kita akan fokuskan kepada bagaimana untuk mengurangkan tidur di siang hari seterusnya meningkatkan produktiviti anda .

 

1. Dapatkan tidur yang mencukupi

Anda sering mendengar “kamu tidak cukup tidur ni..” dan perkara ini ada betulnya. Tetapi bagaimana tidur dengan cukup yang dimaksudkan?  Tidur dengan cukup pada pandangan saya ialah apabila anda bangun dari tidur pada keesokan hari, anda akan merasa lebih segar dan tidak ingin untuk sambung tidur. Waktu tidur yang normal biasanya adalah daripada 7 hingga 8 jam. Tips dari saya, untuk belajar bangun awal daripada biasa, anda memerlukan latihan. Sama seperti latihan fizikal sekalipun supaya ia menjadi habit. Tekniknya, dalam satu hari, cuba tidur 5-10 minit dalam 2 atau 3 kali sehari. Semasa anda tidur, letakkan jam loceng berjauhan dari anda. Pastikan jauh jam loceng tersebut sehingga memaksa anda untuk bangun untuk memadamkannya. Kemudian renggangkan badan anda dan seterusnya membasuh muka. Jadikan ia sebagai latihan dan percayalah ia akan membantu anda untuk bangun lebih awal!

 

ey, x cukup lg ka fiza tidoq? huhuOpen-mouthed smile

 

2. Setkan waktu bangun dengan tetap

Pada setiap hari anda hanya perlu fokuskan kepada waktu bangun anda sahaja. Cuba tidak fokus pada waktu untuk tidur. Setkan jam pada waktu yang anda ingin untuk bangun dan cuba konsisten bangun pada waktu tersebut, anda boleh lakukannya dengan melakukan latihan seperti di atas. Pada waktu malam, biasakan tidur pada ketika anda berasa mengantuk sahaja. Sekiranya anda mengantuk  pada pukul 3 pagi, pastikan anda bangun pada pukul 6 pagi. Keesokannya, anda pasti akan tidur dengan lebih awal dan bangun pada waktu yang sama. Konsepnya di sini, kita tidak ingin cara tidur kita mengganggu ritma circadian badan yang sudah ditetapkan.

 

3. Tingkatkan untuk tidur lebih awal dari sebelumnya

Dapatkan tidur yang lebih awal dari hari-hari yang sebelumnya. Cuba tidur dengan 15 ritma lebih awal dari sebelumnya. Ubah secara perlahan-lahan supaya cara kita tidur tidak terkejut dengan ritma yang baru. Cara ini lebih baik dari tidur 1 jam awal dari sebelumnya. Apabila sudah tidur 15 minit awal, cuba kekalkan ritma tersebut.

“kang x study plakkk !!Smile with tongue out

 

4. Dapatkan habit pemakanan yang tetap

Pastikan anda menjaga waktu makan anda. Anda wajib mendapatkan sarapan supaya ia dapat membekal tenaga kepada anda. Pada waktu tengah hari cuba tidak memakan makanan yang betul-betul berat. Sekiranya anda tidak bersarapan anda akan cenderung untuk memakan lebih banyak pada tengah hari. Ini juga akan menggannggu ritma circadian. Anda harus kekalkan ritma circadian anda. Apabila tidak makan, kita akan merasa lebih letih dan cenderung untuk tidur, begitu juga apabila anda makan secara berlebihan. Ia akan menyebabkan anda lebih nyenyak untuk tidur.

 

5. Bersenam setiap hari

Anda digalakkan bersenam, sama ada di waktu petang atau di waktu pagi. Saya amat menyarankan anda untuk bersenam di waktu pagi kerana ia akan membantu anda untuk lebih fokus dan kreatif. Apabila anda bersenam, ia juga akan membantu anda untuk tidur dengan lebih awal. Awas! Elakkan untuk bersenam 2-3 jam sebelum tidur. Perkara sebaliknya akan berlaku kepada anda.

“err, turun tangga jalan p kuliah tu exercise x??Rolling on the floor laughing

 

6. Susun semula jadual anda

Sekiranya anda merasakan badan anda perlu tidur 7-8 jam, elakkan melakukan perkara-perkara penting sebelum tidur. Cuba lakukan perkara-perkara yang penting di awal pagi. Pada waktu pagi anda mempunyai tenaga yang banyak dan ini akan meningkatkan fokus dan produktiviti anda. Cuba tinggalkan tugas-tugas yang kurang penting atau tidak penting untuk memudahkan anda tidur dan mendapatkan kualiti masa yang anda inginkan. Tugas-tugas tersebut anda boleh lakukan pada waktu pagi dan juga petang. Jangan serabutkan kepala anda dengan tugas-tugas yang berat di waktu malam. Pastinya ia akan menggannggu tidur anda.

 

7. Dapatkan tidur yang sebentar pada waktu tengah hari

Dapatkan 15-20 minit untuk anda tidur pada waktu tengah hari, ia baik untuk mengembalikan tenaga anda semula semasa bekerja. Tetapi pada waktu 15-20 minit ini, pastikan anda setkan jam anda dan pada waktu ini, anda tidak perlu untuk dapatkan tidur yang nyenyak. Cukup sekadar pejamkan mata anda dan rehatkan fikiran anda. Cukup masa, terus bangun dan teruskan kerja anda.

 

8.  Pastikan katil anda hanya untuk tidur

Jangan lakukan perkara lain selain tidur dan hubungan kelamin (untuk yang berkahwin). Apabila anda melakukan banyak perkara di atas katil, anda mungkin sukar untuk tidur dan mungkin juga anda akan tidur berlebihan. Fungsi katil adalah untuk tidur. Ingat tu! Sekiranya anda sedang belajar, jauhkan tempat belajar anda dengan katil. Supaya anda tidak terus tidur, walaupun anda tidak habis belajar.

 

9. Jumpa doktor pakar

Sekiranya anda mendapati anda tetap tidur dengan berlebihan walaupun anda sudah tidur dengan cukup, ataupun sentiasa tertidur ketika melakukan kerja tanpa menunjukkan tanda-tanda mengantuk, sila berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan. Anda mungkin mengalami penyakit ‘narcolepsy’ atau ‘sleep apnea’ iaitu masalah bernafas ketika tidur. Tidur berlebihan dan sentiasa lemah mungkin merupakan penyakit yang anda hidapi walaupun tanpa anda sedari.

 

okey, hope membantu!!

wslm~

P.S.P.M…!!

By : Fiza Chan..!

Peace be Upon Allah, The Most Merciful And the Most Compassionate.. ^_^

 

InsyaALLAH, tomorrow, the day that have being waited so long finally come. Haa, da PSPM result..!! don’t have much to write, but, I’m sure everybody ( matrix stdnt laa ) can’t wait to know how was their performance last semester. .

 

fOr those who had applied UiTM and have already got the place there, u guys for sure have an option in case of being kicked out.. but, we dOn’t pray to be kicked. nO3x.. I just pray for the best for me and you guys.. Remember, whatever and however the result is, it was our effort.. we have worked hard for it, so, be on the positive side and reward yourself. ^_^..

 

keeP mOving ahead as there are a lot of opportunities out there.. be creative in  leading your way oraitt..?? even if you think, what u get is bad, actually Allah always prepare for something better ahead that we’ll never know unless we keep on ’walking’.. take it as another test from Allah which He wants us to be stronger.

 

 

hUuu, what to reward myself ha? Squasy racket?? weee~ it’ll be fUn!! Smile with tongue outoh yA!! One more thing! HEee, da mOney frOm da KPM will be bank iN!! HuHuuHuu!

everyOne, SMILE!! Winking smile

 

A VIDEO TO SHARE.. ENJOY~

Siapa?

By : Fiza Chan..!

DSC04156

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

 

Apa khabar semua? ( ecece mcm berinteraksi dgn peminat plak Smile with tongue out)

Lama tak menambah isi blOg nie. bUkan malas, tapi Kurang rajin sejak akhir2 nie.. Bertimbun assingment kat atas meja tu haa..~

 

Well, semakin hari , semakin melimpah kes2 yang kita dengar. tAk kisah la, yang terpampang di dada Akhbar mahupun diuar-uarkan di media elektronik.

REMAJA, REMAJA, REMAJA..!

Asyik2 remaja yang famous, naik nama.. adoiyai! kenapa ya? Sebenarnya, Tajuk “siapa” itu beerti siapa yang patut dipersalahkan? Parents? Kawan? Datuk? Nenek? or.. REMAJA ?!

 

      Fiza lebih suka memberi pandangan dari sudut remaja itu sendiri yang patut dipersalahkan.. kenapa? fiza percaya, ibu bapa mana yang mahu melihat anak2 mereka yang dahulunya comel dan manja, membesar menjadi penyamun, pembunuh,penyangak, dan apa2 sahaja kerosakan dalam diri mereka.. betul kan? walaupun mungkin bukan semua, tapi mostly, ibu bapa bertungkus lumus menyediakan pendidikan yang TERBAIK (bukan dari ladang) demi masa depan anak2. oleh itu, fiza percaya anak2 zaman sekarang sudah sedia terdidik , tidak kira oleh saluran terus dari parents, mahupun di sekolah2..

 

      Sebagai Muslim, kita diajar oleh pendidikan Agama Islam sejak di peringkat sekolah rendah lagi. Lagi bAgus, sejak di tadika2 lagi. Namun, masih berleluasa kes buang bayi, ajaran sesat dan sebagainya. Islam???  YA! orang islam yang buat.. Tapi jangan sesekali menyalahkan islam kerana Islam tidak pernah Salah. individu itu yang perlu dipersalahkan.. ada sahaja ilmu, tetapi tidak menggunakan dengan baik. Puncanya, ada sahaja yang melihat Islam ini suatu yang tidak baik.

 

      Justeru, kenapa perlu kita menyalahkan orang lain atas kesalahan kita sendiri wahai REMAJA diluar sana? adakah kita mahu menjadi seperti al-kisah “Bangau or bangau?”

Fiza menyeru diri sendiri dan remaja diluar sana.. Ayuh, belum terlambat untuk berubah. Setiap kesalahan yang dilakukan itu adalah suatu kunci kepada pintu taubat dan jalan untuk kita belajar untuk menjadi lebih baik. AYUH REMAJA, AYUH!

~any opinions are welcomed~

~^_^~

By : Fiza Chan..!
Peace Be Upon yOu,,

Alhamdulillah i'm still given a strength to live in this wOrld thOugh there are sO many mIstakes in My past whIch i regretted sO mUch..
thAnks Nur Maisarah and nik nur fatihah for being my new fOllower.. :D
well, bOut diz pOst, i've posted it once.. fOr just to refresh .. me and all of yOu out there.. have a nice rEading.. ^_^

Dengan nama Allah ...

Sebaik-baik Pemberi Ganjaran.

Namamukah yang tertulis di luh mahfuz sana?
Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?
Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?
Aduhai pria.
Adakah kau yang tercipta untukku?
Jawab pertanyaanku ini.
Jawab!

Kau takkan pernah dapat memberi jawapan
Kerna jawapannya bukan di tanganmu
Tetapi di tangan-Nya.
Di tangan Tuhan kita; Allah
Tuhanku dan Tuhanmu

Gelisahku memikirkan dirimu
Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku
Aduhai pria
Maafkan aku.
Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu

Jemput diriku pabila waktunya tiba
Sebelum sampai saat itu, biarkan aku sendiri bersama Si Dia
Akan kucipta cinta bersama Dia
Sebelum kucipta cinta antara kita

Jadilah dirimu kumbang yang hebat
Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar

"I've leave you for the sake of Allah"

Untuk itu

Aku tinggalkan dirimu pada-Nya

Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu.
Tidak ada suatu binatang melata melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya.
Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus. (Allah Maha Adil) [Hud: 56]

Usah bersedih atas perpisahan sementara ini
jika benar aku tercipta untukmu
tiada apa yang dapat menghalangnya
sebelum saat itu tiba
berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan
mohonlah padanya dengan penuh mengharap

Yakinlah pada janji Allah!

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga) [An Nur: 26]

Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu, sayang
Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata
Yakinlah!
Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti

Dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih baik bagimu
daripada yang sekarang (permulaan).
Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu ,
lalu (hati) kamu menjadi puas.
[Ad dhuha: 4 & 5]

Beruntunglah kamu !

Tatkala Allah memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita

Allah memilihmu !
Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini

maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya
sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu
dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya
[ As Syams: 8-10]

Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:
"Tuhan kami ialah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,
maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:
"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;
dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu
[Fussilat:30]

Dan tika kamu merasa lemah
Mohonlah kekuatan dariNya
Allah itu dekat
Yakin pasti

Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,
maka mohonlah perlindungan kepada Allah.
Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui [Fussilat:36]

a mOment to share..

By : Fiza Chan..!
Bunga kEkwa berkuntum- kuntum,
Bunga dAri Negara Tunisia,
Saya dahulukan, Assalamualaikum,
Salam sejahtera, Salam 1 Malaysia..!

hee .. Tu salah satu pAntun yang disumbangkn oleh sahabat seperjuangan untuk fiza time emcee bagi karnival Pendidikan Kerjaya 2010, bertempat di KMPP.. well, even it's not a new thing anymore, bUt it gave me the precious memory ever! hihi.. thAnks prOf, for praying my success to get phArmacy in UM. Actually still waiting for da pictures taken by UM photographer to be emailed to me.. it's ok, patient is virtue.. :P aha, i still gOt a Pic..
~me with prOf Dr. Khalijah Awang~

jUst few days past, i will never forget TAC nite. TAC??? whAt is TAC?? TAC stands for Top Achievers Club. IT'S A clUb organised by Biro Akademik of JawatankUasa Perwakilan Pelajar (JPP) here to help stUdents to excell in KMPP.. and da gud thing is, i am one of the member! jUst to prOmote, Once u enroll urself in To KMPP, u'll never Regret..! ^_^
i had performed on stage together with mY fwen a.k.a. my practicum-mate ( yang memang gile karaoke ) dat niTe.. sO, snAp!!!

The picture was taken during my rehearsal . one of the sOng , sang was Dan sebenarnya by me. here is da video.. sOrry for da quality. Using phOne.. but anyway, tHanks to NishantHi and Zu for always be there giving me support. i lUv u guys!



enjOy~ if anything, cOmment ya.. thAnks for stay tune!
Assalamualaikum..

stiLL STiCK tO .... ehehe

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum and sAlam 1 MAlaysia..
Terlau banyak nak diceritakan sebAb lAma jari jemari ini x menekan keyboard lappy terchenta .. bAru2 ini, baru sahAja sempurnakan satU demOnstrAsi untuk kejohana taekwondo tertutup KMPP.. hihi.. agaknya susAh nak elAkkan diri dAri tkD..
"Once u have enteR tkd woRld, u CaN never leave.. " mcm hOtel cAlifOrnia lAk :P
jUst to shAre with yoU guYs
cOmbinatiOn of tkD gtf + wtf..
Syamira ( Kuala mUda Taekwondo Academy ) Sarah ( Gemilang tAekwondo )
Fiza ( SarA tAekwondo ) Amin ( P. Pinang GTF )

sOrry to mY friend.. fizA tAu dia akan tergelak besAr punye sbb fizA still melekAt ngAn tkd.. jusT, sOwi.. it's a pArt of mE ^_^
vidEo?? wiLL be updAted.. bUt, nOt suRe yet whEN..
cOmment?

Tag : , ,

Time tO say tata... .

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..
tOday is 13 Sept already huh.. tOmorrow kuliah will stArt as usual, sO.. have to go back to hostel..
alaaaaa... nO want yet la..
Anyway, wat to happen is gOing to happen, sO " go fiza go,,! p baliq nuh..! " hehe,
i'll go, but i'll miss my family sO much.. Only Allah knOws hOw much i lOve them..
" mama drIve eloK2 nanti yek.. " huhu

haa, 5 mOre week befOre fInal exAm.. tHough time to gO , fiza.. KeeP strOng.. jUst 5 week lOr..
mInna sAn, prAy for my success ehh.. thAnks.
and, everyOne, Happy Raya Eidulfitri... !
jOm pAkat balik .. kIte masiH ade tanggungjawab yang perlu disempurnakan..!
Assalamuaikum...
Tag : ,

Marhaban Ya eidulfitri

By : Fiza Chan..!

Alhamdulillah, kita telah pUn melangkah ke Bulan sYawal.. Tahniah kepada seluruh Umat Islam kerana telah berjaya mengharungi ujian selama 30 hari cukup2 tahun nie..

Biarpun kita telah memberi lambaian selamat tinggal buAt Ramadhan, namun, biArlah pengajaran yang dibawanya dikekalkan hingga hujung Nyawa…

 

Selamat Hari Raya fiza ucApkan buAt keluArga, temAn, dan sahabat2…. Sejuta kemaafan atas ketidak-sempatan, dan ketidaksampaian mesej kepada kamu semua.. Line Buzy sgt, dAn kebetUlan Kedit hAbis pulakkk.. hiiii..

 

Ape2pun, dihArap penuLisan blOg ni Dapat mengUbat LuKA andA yang tergUris akIbat bUdak cOmel ini.. ^_^..

 

Jom bersiAp untuk sOlat Hari Raya, dAn kita Rayaaaa…~

kEpada Rakan2 di luAr sAna  yAng menpUnyai blOg, sila2kAnlah menjadi fOllower fIza yer…~

PecAhkan kesUnyIan blOg!!!

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

aLhamdulillAh, arrive hOme ( SP punye) ..
A bit lAte of repOrting dis bUt still, i wanna wrIte it in mY blOggie~
Hari ini, 29 Ramadhan, Malam 30 Ramadhan, InsyaAllah..
PersOalannya, adakah esOk Raya?

ehehe,
Jom kite nAntikan jAwapan kepAda persOalan nie dengan tenAng dan pEnuh kesAbaran..

TerjAhh~

Mana kAmu?

By : Fiza Chan..!
Salam Ukhuwah..

terasa nak menaip plak sebelum 'mati' jap lagi..
tO kawan2 diluAr sana.. sejUta kemaAfan atas kehilangan dirikU.. aku sentisa mendoakan selamat berjuang buat semua..

kpD mU, deathkinxx, perjalanAN masih jauh.. teruskanlah walau sepahit mana pun kerana ubat itu sememangnya pahIt tetapi ia membawa kemanisan setelah kepahitan hilang.. kuatkan iman, teguhkan haTI, CaRi semangAt mu ..

" Izinkan ku bersEndiri,
Menyingkap dirI dAlam sepI..
sejAuh maNa harUs ku selAmi,
BisakAh aku mengerti...?

hAi sanG diri,
di mAna kAmu bersembunyI?
sudAh lAma akU mencari,
belUm puAs aku jelajahi dIri,
nAmun, mUncullah, wahAi sAng diri...

Aku perlU mengErti,
demI duniA yang aku sedaNg kutempUhi,
demI akhIrat yang menanti..
mUncullAh..

Ya Allah, apAkah ini ujIAN untuk hAmbaMu?
tetApkanlah hAti ni...
Izinkan Aku mEngerti alAm fana ini... "

mAaf kerana tidak menjAdi yang terbAik..
berjuanglah, sahabat...

I love My lAppy~

By : Fiza Chan..!

LappY’s desktOp nEw view..~

my desktop!!

Hee, Salam sejahtera, Salam 1 MALAYSIA..~

feels like wanna pOst sOmething, br jE hbs Revise biO..

waaah, cArdiaC CyCLE ! PAcemAker ! rOot prEssuRe..! TRanspiration-cohesiOn-TEnsiOn mecHanism?? weee, mAu jd phArmacIst kne lA Otai,

Ok fiza chAn?? huu, tingAt kat mY ‘cArdiac muscle’ lak..

SoOo Many things happen these few dAys.. nEed sumOne to tAlk with bUt…

“eISH, P JuMPAq Cg rAshimi kang..”

hihi mY kaunselor me~

well, these things kinda disturbing.. sense of losing myself, loSing da spirit of studying , losing the sense of being as usual with friends.. i dun talk much with my practicum-mate .. But still, they are sO nice to me.. thanks verY da mUch.. ^_^

i’m facing to path in front me.. which oNe to choose? bOth is gUd but, one of them is better. bUt..

ahh, there’s still but ehh..

wAtever comes.. i must fOcus.. for my Family, mysElf and mY future.. ( mOtivating myseLf.. hiii )

i gOt pEOple hOpe.. i mUst prOve that i cAn.. if Malaysia Can////, whY we cAn’t??? ( hehe )

cOme2 mY friends, leTs excite ourself.. so cHoose,

lYman? Balmer? PasCHen? Brackett? oR PfuNd??

( cHemy thinggg~ )

fEeling a bit better nOw.. nEed to stAy fOcus.. nOw, gOing to finish my kOmposer Assignmnt ..

oWh by da wAy, pleAse kindly clIck da nUffnang icOn ya.. dOnating is cAring.. wiiii~

Assalamualaikum..

TyPED on the AfternOon 4-sept-2010

Delayed pOst~

Tag : ,

Merdeka dan LailatulQadar~

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..
begitu cepat masa berlalu ya? sudah hampir sebulAn Fiza tidak berceloteh di ruang interaktif nie.
Alhamdulillah,
sekali lagi kita dapat sama-sama meraikan ulangtahun kemerdekaan negara buat yang ke-53 kalinya tahun ini. Masih Terngiang lagi laungan merdeka oleh Yang Mulia, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, dan mungkin masih terbayang lagi perit getir hidup yang dilalui generasi Tanah Melayu Terdahulu. MERDEKA..! MERDEKA..! MERDEKA..!

sAtu soalan untuk direnungkan..
Apa yang boleh dibanggakan dengAn Malaysia atau Apakah Malaysia boleh berbangga dengan kitA??

Kita bertuah, pada hari yang mulia ini juga merupakan hari permulaan 10 hari terakhir d bulan Ramadhan. Maka, bermulalah siri pemburuan Lailatul Qadar bg Ramadhan ini. hEre is an article i have found regArding Lailatul Qadar..

Amalan pada malam Lailatul Qadar

Mulailah amalan pada jam 12.00 tengah malam.

1. Sembahyang sunat wuduk selepas mengambil wuduk

2. Sembahyang sunat hajat dan berdoa kepada Allah supaya dipertemukan malam Lailatulqadar

3. Membaca Al-Quran

4. Istighfar selama 30 minit atau 1000 kali (Astagfirullah halazim waatubuilaih)

5. Zikrullah (La ila ha illallah 1000X , Laila haillallah muhammadul rasulallah 300X, Allahhuakbar 300X)

6. Bertasbih:

· Subhanallah, walhamdulillah, wala ila ha illallah, Allahhu akbar, walahaula wala qhuwwatailla billahil ‘aliyyil ‘azeem 300X

· Subhanallah wabihamdihi, Subhanallahilazim 300X

· Subhanarob biyal a’ala wabihamdih 300X

· Subhanarob biyal a’zimiwabihamdih 300X

7. Selawat 100X atau 1000X (Allahhummasolli ‘ala Muhammad)

8. Sembahyang sunat tahajud

9. Sembahyang sunat tasbih

10. Sambungkan dengan zikrullah atau membaca quran sehingga solat subuh.


Akhirul kalam.. Buatlah yang termampu, yang penting, IKHLAS....~

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan~

By : Fiza Chan..!

Assalamualaikum pembaca, dan sahabat seperjuangan..

mAcam mAna hAri kedUa puasa? hee mAcam ini kah anda? AddEmoticons0361

atau begini? AddEmoticons03626

mUngkin mAsih mcm nie kOtt…AddEmoticons03656

Ape2 pun, mesti semua x sAbar2 nak b’buka.. AddEmoticons03649

Stiap permulaan hari, ada saja perkara yang ditinggalkan dibelakang.. namun x luput di memori, insyaAllah.. Alhamdulillah, kita masih berpeluang untu k melangkah sekali lagi ke lautan rahmat Allah.. Ramadhan.. ape misi kali nie, puasa penuh? x tinggal terawih? buka puasa dgn santapan itu, santapan ini.. hihi.. mcm2..

Everyday.. pada permulaan proses pembelajaran, salah seorang ahli kuliah fiza akan membacakan fadhilat/kelebihan solat tarawih.. so, mEh nak kOngsi2..~ memandangkan hAri ni hAri ke-2 sUda… ::

1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

Aha, there’s another thing nak sHare.. hihi..

during biO prac time, i was explaining abOut da experiment we has conducted to my friend.. And the one of my Practicum-mate ask,

hey, why don’t you go into Maktab?? yOu got talent n itS a waste not to develop it”

oh really? Maybe i gOt dat talent frOm my mOm.. heee~ wEll, i did realise abOut it bUt still, i gOt my ONly ONE mission to achieve rite nOw..!

4.00 FLatter ----> Pharmacist ----> own mY pharmacy ------> and Lecturer!!

InsyAllah.. pleaSe pRay for me and our excellency k…

Subahanallah… kAntOi..!

By : Fiza Chan..!

Assalamualaikum blOggie…!! fiza chan is bAck..~

 

KeNapa mAlam sebelUm UPS ( stand fOr Ujian Pertengahan Semester) perkara ni mesti terjadi?? kEnapa di tempat yang paling tidak disangka-sangka..???

Fiza jUmpa spOt bAikkkkkk pUnya..!!! ~ WIFI~ HAHAHA…

 

InsyaAllah xda orang tau lagi…. jAdi.. bOleh fiza gunakan dengan tenang.. hikhikhik…

Sangat2 kangen sama Blogger.. sama kengkawan, sama semua yang selalu bersama fiza chan dari dulu.. ahh, berapa minggu lAgi nak bAlik nie.. rindu mama abAh.. huk3..~

 

UPS..!! esOk sUda mula hari yang mendebarkan.. hari untuk mengejar 4.00 flAt..! weee~

jAdi,  dOakan kAmi warga KMPP di sini kAy..!

hA anOther thing.. i’m gOing to KAKOM lor. heish,, melepas nak cuti lame ngan family.. ape2 pun, tO KMJ i’ll go.. wait for me ha….

 

n fOr all KAKOM-ians KMPP, BARA..!!!

Tag : ,

" pErpisahan ini sEmentara sahaja.. kecuAli....."

By : Fiza Chan..!
"Kecuali bila kamu hembuskan nafas yang terakhir..~"
InsyaAllah, kata2 tu akankU ingAt sampai bila2~..
Alhamdulillah, hari nie tamat karierku sbg pembantu jUrulatih Taekwondo buat sementara waktu.. terasa Sebak untuk meninggalkan adik2 cOmel hari nie tapi, when the time cOmes, nOthing can stOp it.. ('_')
last teaching day at SK Kubang Kerian 3huhu.. sedIh berpisah ngAn siR Ael.. x sEmpAt ckp byk sbb tetibe ade pAk cik pOtong lIne, adUi..!
anYway.. thAnks fOr chEering me uP all this whIle..~ hihi. itulah sdikitttt ceritera perpisahan Hr nie.. well, biasalah setIap pertemuAn ade perpisahan.. jGn risO.. i'll bE bACk..!!!! hahahaha.

sO, esOk insyaAllah fiza n fAmily akan berangkAt balIk kedah.. well, bAlik Awl sket sbB abAh ckP nk balik awal.. fiza layannnn je.. huuuu here are mY thIngs. 2 hAri packing x hbs2.. haha.. biasalah untuk 2 sEmester.. ( mcm x nak balik je) hihi
still nOt enOugh..~ huuuu!!

n Alhamdulillah, gOt a lAPPY fOr me tOday.. thAnks mama n Abah..!! lUv u sO much.!!



KMPP.. wAit fOr fiza chAn~ hihi.. ape2 pUN... i'm sure gonna miss u gUys especially...~ hahaha..
prAy for my success k..! tHanks to all yg sUpport me all this whIle.. here are sOme.. err bc je Ahh~

TAQDIR kadangkala mempertemukan sesuatu
yang tak diundang, menduga dalam bermacam ragam,
memberi apa yang tak dirancang, membuatkan kita mengalirkan air mata kesedihan..
Dan,
TAQDIR juga membuatkan kita rasa kehilangan..
Namun,
TAQDIR memberi kita erti perkenalan, menyulam erti kasih sayang,
mengenali sebuah persahabatan, merasa erti kegembiraan,
mengenali sebuah ketabahan & memberi erti sebuah keakraban,
memberi peluang menilai siapa sebenarnya sahabat, kawan &
siapa sekadar kenalan dalam mengisi ruang dalam episod kehidupan..

wallahu'alam..
" di mana bumi berpijak.. di situ langit dijunjung.. "

dEtik2 Akhir bersamamU..~

By : Fiza Chan..!
----------------------------> cOmpleting mY KMPP fOrms...... <----------------------------
Assalamualaikum..
hehe, seems lIke I really Am gOing tO KMPP... " gO fiza gO, cHasing Ur drEam..! "

sO, tOdays stOry.. " stIap pErtemUan ade pErpisahannYe~ "
i gRoW up wIth tkd.. n sEems lIke tHe tYme hAs cOme.. thIs week iS my lAst weeK to spEnd with tKd n fRiends hEre.. sAmbil mEnghitung hAri , here are sOme pIcs i've tAken.. hoho...

lAst teaching At SMS Pasir Puteh..

04/05/2010

prAy fOr thE bEst tO u gUys in nexT tOurnament.. dUn gIve uP ..!

hAaah, tOnite's gOnna be mY last mOment At SARA tkd... hUkhuk..
Tag : , ,

i'm bAck frOm KL...!!!

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

alhamdulillah pg td sampai dr KL bAck frOm a tOurnament.. First tYme entering Poomsae event and Rezekiku bukAn disitu.. hihi.. Ape2pUn, TAHNIAH buat TEAM SARA Yang meraih tempat kedUa dengan 11 emas, 2 perak dan 8 gangsa.. ! u Guys are thE best..me and tikah..sempAT lg mEmbace.. :P jAmbatan ilmu..~

well. actually bYk bercEloteh ttg tOurnament ni kat blOg SARA td.. jD clIck here fOr mOre infO..! nantikan VideO yer..
SARA tkd


Alhamdulillah Fiza dApat tawaran Asasi Alam Bina kat Universiti Malaya.. tApi... i wanT to be a phArmacist mOre.. MATRIKULASI PENANG or UNIVERSITI MALAYA???

~ chOose fiza chOose!!~
lastly, i lOve my Family n mY self~ hihi

..wallahu'alam..
Tag : ,

nEw daY, new mEmories...

By : Fiza Chan..!

Salam 1 Malaysia!!!



tOdays task is to succeed a taekwOndo demonstration for sports day at SK Kem, Pengkalan chepa..
nie gmbar sebElum mula perbarisan... wAw..! lama x buat nie.. last buat puN da lAmaaa sgt daaa...
~bUdak2 cOmel~
~witH eN. Herman~
~mE pOse sorg2~

here cOmes da vid ... simplest pUnye.. sOwi x amIk yg pEcah papan..



tengOk ikAn , tringAt mee mAggie~ haha.. terIngaT vid dEmOnstrAsi fiza yG lAma.. nAk tgk???



video

Alhamdulillah, semuanya selesai seperti yang dirancangkan .. tAhniah kepada pasukan taekwondo sk kEm yang bersungguh-sungguh mempamerkan aksi walaupun x sampai 7 hari berlatih.. semoga pasukan taekwondo SK Kem yang terdiri daripada adik2 kecil nie terus berusaha meningkatkan diri ..!

we Are nOt the FIRST, but we are thE BEST!

jAdilah hamba yang bersyukur~

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum dan salam sejahtera...

"Rendah diri? malu? "
Biasalah, setiap manusia pasti mempunyai perasaan seperti di atas dan sebagainya.. tapi ape yang membezakan antara sesama manusia ialah sejauh mana perasaan sedemikian mempengaruhi hidup sang pemilik.. Terus terang fiza menyatakan tidak salah untuk melayan perasaan sedemikian, tetapi biarlah bertempat dan berpada-pada.. am I right?

Satu cerita ingin fiza kongsikan untuk tatapan bersama.. Kisah ini bukan untuk menjatuhkan, tapi niat Fiza, biarlah perkongsian ini dapat membentuk satu cabang pemikiran...

Sebagai remaja, memang fiza mempunyai ramai kenalan. Orang kata," berkawan biar seribu, berkasih biarlah SATU .. " bagi fiza berkawan ramai adalah untuk mengetahui bagaimana pemikiran dan cara hidup manusia.. xnak jadi " katak di bwh tempurung" la nie.. =D dalam ramai2 sahabat, ada seorang yang bagi fiza sangat merendah diri apabila terasa dirinya lemah.. Alhamdulillah, perasaan rendah diri memang bagus, tapi jgnlah TERLALU merendah diriMyEm0.Com..

Di sini, apa yang fiza dapat lihat, merendah diri membawa kepada dua situasi..
  1. Bila mana merendah diri- orang akan berasa selesa untuk berkongsi ilmu dan melihat seseorang individu itu dari sudut pandangan yang positif..
  2. Bila terlalu merendah diri-boleh menyebabkan hati individu lain terluka bila mana membandingkan pula dirinya dengan org lain dan selalu menyatakan dia bersalah sedangkan keadaan tidak sedemikian....
Fiza ambil situasi kedua.. Bagi fiza individu yang semakin meningkat dewasa ini seharusnya bertenang dan lebih rasional dalam melontarkan kata-kata.. yEap, memang kita tidak boleh lari dari masalah sekeliling kita seperti keluarga dan sebagainya, namUn jgnlah biar masalah itu mempengaruhi kita dalam situasi2 yang tidak sepatutnya.. cOntoh..

Si A : B, awk terpilih untuk kuiz itu x?
Si B : x.. sy x dapat pun.. Orang bijak mcm awk boleh la.. saya ni ape la sgt.
Si A : B, x baik ckp mcm tu.. mungkin itu bukan rezeki awk.
Si B : Iyelah salah sy ckp mcm tu.. sy ni bukan budak baik..

Pada pendapat fiza, mungkin si A akan terasa sedih walau sedikit dan mungkin ada rasa bersalah kerana dia memikirkan bahawa mungkin dia ada tersalah ckp kepada rakannya.. Sebenarnya tidak perlu!! tetapi apabila rakannya membalas perbualan itu sedemikian, mungkin ada pihak yang terguris.. sekali lagi, tidak salah untuk merendah diri tetapi jgnlah jadi seperti situasi 2 di atas..

fiza tahu, siapa saje2 nak mengguris hati orang lain terutama rakan tetapi cuba fikir sejenak adakah kata-kata kita sebelum ini , walaupun berbau gurauan, pernah mengguris hati kwn2 kita? Islam sudah menggariskan, bersederhanalah dalam melakukan sesuatu pekerjaan... oleh itu, knP tidak kita bersederhana dalam hal ini..?

Rambut sama hitam tetapi hati lain2~ jadi kita tidak tahu bagaimana sebenarnya hati individu yang sedang kita berdepan.. Namun kita harus tahu, setiap orang ada perasaan dan untuk org lain menjaga perasaan kita, kita juga kena menjaga perasaan org lain..

Apa yang kiter peroleh dalam hidup itu adalah pemberian daripada Allah swt.. Jadi kenapa pula kite nak membanding-bandingkan hak milik kita sedangkan Apa yang Allah berikan itu adalah yang terbaik bagi kita?

" Boleh jd apa yang kita suka itu buruk bagi kita.. bOleh jadi apa yang kita benci itu bAik untuk kita.. Sesungguhnya Allah maha mengetahui sedang kamu tidak ketahui.. "

bUkankah begitu? jAdi, jgnlah kite terlalu merendah-rendah diri sehingga membawa kepada terlukanya hati individu lain.. apa yang penting, jadilah hamba yang bersyukur.. SEmakin umur meningkat tua, biarlah pemikiran juga didewasa...

Fiza berpesan kepada diri dan rakan2 pembaca sekalian... Marilah kita memakmurkan hidup yang sementara nie.. XD hihi..

( post ini sekadar pendapat dan luahan )
MyEm0.Com
..wallahu'alam..

oOo... mAafkan dAku~

By : Fiza Chan..!
Dengan Nama Allah, yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih..
Assalamualaikum..

Alhamdulillah, masih ada lagi kudrat untuk menekan2 keyboard nie.. :) Sesungguhnya, dalam menjalani kehidupan seharian, kita x akan dapat lari dari masalah..

" ..Tiada masalah tiada kehidupan.. "

Sebagai insan biasa, kita akan mesti punye buat salah ngan org.. maupun keluarga and kwn2.. X salah kan buat salah? yAp! Selagi U willing to ask fOR apologize, then insyaAllah pPl will nOt kEep it in their heart.. nI untuk pEsalah lah.. tP amacam pula dgN si Pemberi mAaf nie???

kite selalu dengar, " Sedangkan Nabi mAafkan Umat.. " betul x? hAaaa...! jadi? sedangkan nabi maafkan Umat, kenapa x kite?MyEm0.Com

" MyEm0.ComAisey brO, sy bUkan Nabi.. " org skrg bls lak mCm nie.. ( uhuhu, mcm2! )
kAlau nAk jwb dgN agAk kejam :: "Ey , sape ckAp awk Nabi?? suh cOntoh ape yang terbaik je.. perasan!"

hehe... sEbenarnye, memang itu satu pilihan sama ada untuk memaafkan atau tidak.. yes, kalau tgh marah, syaitan2 mula menghasut, masa tu, mane ade nak bg maaf.. sukar sgt nak jUmpa org yG begitu bOleh tHn kemarahan .. tApi u mUst always remembEr, kIta manusia, dia pun manusia.. Ape hAk kita untuk membeza-bezakan antara kita, samada darjat maupun rUpa dsB?
Allah lebIh sygkAn hambaNYA yang dapat menahan kemarAhan dan Murah dalam memberi kemaafan.. InsyaAllah, pintu keberkatan sentiasa terbuka bagi hambaNYA yang berlumba-lumba mencarinya.. jAdi always make ur lYfe positive,
( mCm alOng kate ^_^)


One of the tiPs untuk sentiasa nampak muda dan cerIa ialah Jangan marah2... Bila hati dijaga, cahaya itu akan terserlah pada wajah..! blink blink blink! :P sEkiranya Ada pilihan yg lebih baik, kenapa berdalih lg.. hihi..

So, sementara tUnggu kiamat nie, same2lah kite jaga hAti kite.. ape yG remEh tU tRus tUtup, jGn biarkan ia jD barAh dalm diri... yAng mane besar2 tu kEcik2kan.. bAru hidUp ni hEpi...! wahaha < ----senAng je cKp.. wuhuhu... :P jUm lAyan nAsyid nie~


~ tIada AEDES, tiada DENGGI~ hihi..
wallahu'alam...


yOu wangi.. i suke~

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum dan salam sejahtera..~

hAihhh, demAm nak melanjutkan pelajaran nie, mCm2 benda bermain dlm fikiran...MyEm0.Com
" nak pkAi fesyen mcm mane nanti?"
"Boleh ke bergaul ngan org nanti?"
" aiyO ma, aiyO pa! nk kne berpisAh daa~ huk2 "
"nAk bwk ape nanti yek ?"
mCm2 lagi lah!
hEhe, fiza pun insAn biasa yang mcm korAng2 sumer.. kdg2 tUe, mcm nak tergelak pUn ade bila rEnung balik.. (da tErgelak pOn~) tP, duk pk2 tue, tOink!!! dapat satU ideA tau.. tntg pemakaian perfume, especially untuk Kaum hAwa mcm fiza nie... fiza suke bau perfUme mcm kOrg.. kdg2 nak pkai je, tapi selalu terlupe nak pkai.. hahaha.. sbb tU x pkAi..

sO, ape citer kite nie wahAi kaum hAwa..? x kEsah lah =
  • One drOp ka..
  • Only yOu ka..
  • Christian Dior ka...
  • Avon ka...
  • apa2 aje....
(hEhe, x tAu sgT ler name2 nie )MyEm0.Com
bOleh ke sbnrnye kite pkAi ek?? MyEm0.Com

wEll~ dUk cARi2, terjUmpa satU petikan daRi bLog saudara nie.. NASOHA.BLOGSPOT
Under tAjuk.. " Perempuan Memang x Guna " (sOund mcm kAsar kan??? sbR dulu~)

"Perempuan memang tidak guna minyak wangi yang baunya semerbak. Wangian sebegini mempunyai kuasa penyerakan bau yang amat tinggi kerana kadar kemeruwapannya tinggi. Biasanya kekuatan bau ini menunjukkan kadar kekompleksan rantai alcohol (secara kimia) yg digunakan utk membuat pewangi itu. Perempuan yang tidak memakai wangian yang kuat ini tahu bahawa inilah yang dipesan oleh nabi. Sabda junjungan bahawa wanita yang keluar rumah dgn memakai wangian, adalah seperti pelacur. Bukan tidak boleh berwangi-wangi tetapi bersederhanalah dlm pemakaian wangian tersebut."

hAa.. kalAu nak tahu lebih lanjut ttg " perempuan memang x guna" silakan visit blOg sAudara NASOHA k!


Ni PuLAK darIpada mini bOok yang kwn fiza hadiahkan untuk fIza sEmpena hari lahir.. hihi..

Tajuknye : WANITA KELUAR RUMAH DENGAN PEWANGI SEHINGGA MENGGODA LAKI-LAKI

Inilah kebiasaannya yang menjadi fenomena umum dikalangan wanita. Keluar rumah dengan menggunakan pewangi yang wangiannya menjelajahi segala ruang. Hal yang menjadikan laki-laki lebih tergoda kerana umpan wangian yang menghampirinya.

Dalam satu hadis Rasulullah SAW.. Baginda berkeras menyatakan :

"Perempuan manapun yang menggunakan pewangi kemudian melewati suatu kaum agar mereka mencium wanginya, maka dia seorang penzina.. "

Sebahagian wanita melalaikan dan meremehkan masalah ini sehingga dengan sembarangan memakai pewangi. Tak peduli di sampingnya ada pemandu, penjual, pengawal atau orang lain yang tak mustahil akan tergoda.

Dalam masalah ini, syariat islam amat keras. Perempuan yang terlanjur memakai pewangi , jika hendak keluar rumah, ia diwajibkan mandi terlebih dahulu seperti mandi janabat, bahkan walaupun tujuannya ke masjid.

Sabda Rasulullah SAW :

" Perempuan manapun yang memakai wangian kemudian ke masjid (dengan tujuan) agar wangiannya tercium orang lain, maka solatnya tidak diterima sehingga ia mandi sebagaimana mandi janabat "

Setelah berbagai peringatan kita sampaikan, akhirnya kita hanya boleh mengadu kepada Allah soal para wanita yang memakai wangian dalam pesta dan berbagai pertemuan yang diadakan. Bahkan wangian yang wanginya menyengat hidung itu bukan sahaja digunakan dalam waktu2 khusus, tetapi mereka gunakan di pasar2, di kenderaan dan di petemuan2 umum hingga di masjid pada malam2 bulan suci Ramadhan.

Syariat Islam memberi batasan, wangian wanita muslimah adalah yang tidak mengharum semerbak wanginya.

Kita memohon kepada Allah, semoga Dia tidak murka kepada kita, semoga tidak menghukum orang2 soleh baik lelaki mahupun perempuan dengan sebab dosa orang2 bodoh dan semoga Allah menunjuki kita semua ke jalan yang lurus..

Ahah! so, ape kOmen ? InsyaAllah, fiza sebarkan setakat yang ada dalam pengetahuan fiza.. sesiapa ada info yang ingin ditambah, sila komen ya.. fiza sangat2 memerlukan perkongsian idea dan ilmu..MyEm0.Com

:: wallahu'alam ::


- Copyright © Wings of Words - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -