Most viewed

Archive for January 2010

nak nAmpak cAntik??

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum, salam 1 Malaysia...

Tut tUtt, tuT TuTtt... " 1 Mesej diterima~ "
Kwn Fiza anTa 1 mesej BertanyAkan Khabar bLOg fiza.. huhu, pejam celik, pejam celik, lama dah x update blOg nie.. maAf ya.. IdeA kUrang mAi lor~

Fiza teringat masa kat skolAh dulu.. suke sgt perhati sorg kwn fiza Nie.. jernih je mUka dia... (she's A girl k...) hAti fiza pun cakap.. " ehem3, nak comey mCm tu jGk.. ehehehe~ " tah pa per kAn.. :-P
thEn, hr nie, tErbaca satu Artikel.. nAk tAu x ape dIa???? mEh nak shAre~

Kita amat-amat memerlukan cahaya dalam hidup nie kan? tanpa Cahaya, tiada serinya malam hari... juga sukar untuk kita bergerak ke sana sini.. ye lah, bimbang terlanggar terhantuk tersungkur lak.. hihi.. sUsahhh bangat nak lakukan aktiviti kan? well, mcm tu juga fitrah manusia yang memerlukan cahaya.. cahaya keimanan, hidayah ilmu dan kebenaran.. CAHAYA ini berkali ganda pentingnya kpd manusia.. tanpa cahaya, gelaplah lahiriah kita.. juga tanpa CAHAYA juga, gelap rohaniah kita..

Jika diperhatikan, masih ada lagi yang tersesat jalannya di dunia ini walaupun sinar mentari sudahpun menerangi segenap pelusuk muka bumi.. kenapa? in kerana, 'nur' dalam hatinya sudah malap, mahupun terpadam..! bagi mereka yang mengerti, Nur ini adalah sebenar-benar cahaya yang memandu hidup mereka.. selama nur ini menyala dalam diri mereka, selama itu mereka tidak akan sesat..

Ketaatan adalah cahaya, dan kemaksiatan adalah kegelapan.. apabila kegelapan dalam hati semakin bertambah pekat, kebingungan manusia akan turut bertambah dan memandu mereka ke lembah kebinasaan dan terpesong drpd agama sedikit demi sedikit.. Manusia yang gelap hatinya ini, seperti si buta yang berjalan keseorangan di tengah kegelapan malam.. fiza pernah baca di mana, ada disebut bahawa kegelapan hati akan menjadi semakin kuat dan menebal sehingga naik me muka.. dan sehinggalah muka seseorang itu jelas kelihatan muram dan kusam pd pandangan org lain...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Ibnu Abbas r.a. pernah berkata..:
" Kebaikan menyebabkan sinaran putih di wajah, cahaya dalam hati, keluasan dan kelapangan dalam rezeki, kekuatan pada badan dan kecintaan di dalam hati orang lain. Sememangnya Kejahatan dan kederhakaan itu menyebabkan kehitaman pada wajah, kegelapan di dalam hati, kelemahan pada badan, kekurangan pada rezeki dan kebencian di dalam hati orang lain..."

renung2kan...

So, nak kelihatan cantik bukan sahaja memerlukan rawatan muka spesel , produk mahal2~ tapi, kecantikan itu bermula dari hati... hati yang bersih akan memancarkan cahaya yang menyerikan kita.. heee ;)

Wassalam~

Mungkin ini tidur terakhirmu...

By : Fiza Chan..!
Ahlan wasahlan kpd readers...

Pernah x kita terbayang, katil empuk yang menjadi tempat istirehat dan melelapkan mata semalam itu mungkin merupakan destinasi terakhir kita ? Mata yang dipejam akan terus terpejam.. Roh yang melayang akan terus berterbangan... Kita tidak pernah mengetahui saat malaikat maut mencabut nyawa kita.. masih Sempatkah kamu menyatakan taubat disaat nyawamu ditarik..?
Wahai Saudara ku,
Selagi nyawa belum sampai ke ghalgharah (kerongkong) kita, selagi mentari belum menjelma dari ufuk barat, pintu taubat masih terbuka luas di hadapan kita.. Ianya selebar timur dan barat.. Maka, janganlah kamu mensia-siakan peluang keemasan, ini dan usah ditangguh-tangguh taubat itu hingga tiba hari di mana istighfar dan taubat tidak bermakna lagi..

Islam ialah agama yang tidak menyusahkan umatnya.. setiap yang diatur olehNya, tersirat 1001 makna untuk dirungkai dan disingkap.. Di sini, fiza ingin berkongsi sekecil-kecil dan seringan-ringan amalan yang boleh kita semua amalkan dr apa yang fiza baca..

Daripada Abu Said al-Khudri r.a, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda "barangsiapa yang mengucapkan tatkala ia mahu tidur;


(Aku memohon ampun kepada Allah, tiada Tuhan selainNya, Dia yang maha hidup lagi maha berjaga, dan aku juga bertaubat kepadaNya ) maka diampunilah dosa-dosanya walaupun sebanyak-banyak buih di lautan, walaupun sebanyak bilangan daun di pokok, walau sebanyak pepasir di pantai dan walau sebanyak mana bilangan hari di dunia..
(Riwayat Imam at-Tirmizi)

Fiza mengerti, mungkin ada di antara kita yang menyedari kesilapan yang telah dilakukan.. Ada yang berasa malu untuk menghadap Illahi, memohon keampunan kerana dirasakan diri terlalu hina.. Namun, ketahuilah bahawa Allah swt maha pemaaf dan pengampun.. sebesar mana pun kesalahan yang dilakukan, Allah pasti memberi Ampun bagi mereka yang bertaubat dan memohon dariNya.. Ini kerana, Rahmat dan keampunan Illahi itu amat luas sekali.. x bertepi seluas langit dan bumi.. Maka, dambalah kemaafan Allah yang maha menerima taubat hambaNya.. Sekali-kali Allah tidak akan mengecewakan hambaNya yang benar-benar ingin 'kembali' kepadaNya. Jadi, besar mana pun dosa kita, janganlah kita berputus asa daripada rahmat dan keampunanNya, OKE?? (~^_^~)

Jadiiii, sebelum kita melelapkan mata, apa kata kita amik sedikit masa untuk beristighfar kepadanya?? haa, bukankan tidur itu saudara kematian? boleh jadi juga, itu tidur yang the last! xde jaminan lagi bahawa kita boley hidup lg esok.. Mudah-mudahann, amalan istighfar yang berterusan itu menjadi asbab Allah SWT berbelas kasihan dan sudi mengampunkan segala dosa kita.. heee...

..Assalamualaikum..

FITNAH

By : Fiza Chan..!


Assalamualaikum dan SAlam sejahtera buat pembaca :)

bg pemInat crita CINTA BALQIS, mesti kamu masih ingat babak ini.. heee.. geli hati fiza apabila teringat episod nie.. ape x nye, seSABAR-sabar Mak Biah pun, hah, dicilinye mulut Mak Senah.. haha.. itUlah~, x hbs2 sebar fItnah, merana org dibuatnye.. Ini baru Azab dunia, pedih mulut boleh hilang, tapi pedih seksaan di Akhirat kelak, tiada Siapa Mampu membayangkan..

SAtu Tip bOleh kite amIk dR episOd nie..
" kAlau nAk hIlangkan Pedis Pedas , Makanla gUla byk2~ .. heee "

Well~, tOdays stOry is ABout fitnAh..
( kwn Fiza ckp, byk bende2 mcm nie skrg.. sOoO.. kiTa TERJAHHHH! )

Sabda Nabi Muhammad SAW : " Tanda-tanda akhir zaman adalah cepatnya waktu, sedikitnya amal, meratanya kebakhilan, banyaknya atau nampaknya FITNAH.."

" oke2 nanti fiza sambung yea.. huhu.. awat x mai idea2 nie .. huhu.."


grOwing uP?

By : Fiza Chan..!

Assalamualaikum...

Eversince i posted the vIdeo, i gOt nO idEa whAt to Update next.. yEah, with those miserable thingzZ, which should i think?

i wonder, if i REALLY am growing up.. i got this BAD time since i was in fOrm 4.. then, i stepped into fOrm 5, it's a relief.. just focus on my study..

" am I running frOm mY problem? "
" what is actually my prOblem ? "

and nOw, it comes bAck, haunted me.. dropping my tears.. am i changing? people around me kept dissatisfied with me.. they just can't really accept me... should i find my old self? what is my old self? i did read once,
" Life isn't finding urself, it's, creating urself.. "

can i just lead my life this way? just accept me the way i am.. bUt, am i really Okey to be accepted? is this what an 18-year-old teen faced? but it is since i'm 16.. i just don't understand people around me n me.. huu~

oh, abOut the drawing, i don't know which character to choose.. er, should i choose one? haah~, so many things puzzled in me.. Alhamdulillah, still got the best family with me.. but, i can't only depend on them..

" whAT shOuld i dO? "

sometimes, i'd like to say that, can u guys think about the future.. think more foward? my friend did tell me that i'm "bOOK".. well, i'm not really a BOOK.. i do know life.. i do step outside, knowing the world.. but, yeah, maybe i don't know as much as u know about life.. but i did faced real life.. i know how is HURT, being FOOLED, real happiness n vice versa.. i do know.. it's just, i don't want to take it too much. i'm worried about my future.. what will we be if we just think about now.. " haah, see! i want to speak bout this, but then it's gone, n i don't know what to say.." that is one of the reason i being silent..

i prefer being alone now.. before yea, i love to talk much.. but i've lost that sense.. i really am sorry.. maybe u guys kept blaming me for being too bUsy even after I finished my SPM n schooling..
" for me, fAmily is my priority.. i will not let anyone do bad things to my family!~ "

" i do envy, seeIng my school friends not like me.. just happy .. living simple.. "
" Alhamdulillah, i knOw, Allah give me this to make me learn something.. becAuse, everything He created has its own meaning. iT's just, we have to think.. ( huhu, like my instructor said last 2 night.. :P ) "
Owh, mLm nie ada tKd.. hee~

wslm..
Tag : ,

JIHAD; Part 2

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

kembali kepada topik kita, wahaha :P

maaf atas kelewatan update blog nie.. sbnrnya, fiza buat research lebih lanjut ttg jihad, tapi pelbagai pendapat yg fiza dapat.. huhu.. Alhamdulillah, dapat juga dikutip sedikit ilmu ttg jihad..

Jihad bukan semata-mata berperang..
Zaman sekarang, minda manusia telah menyalatafsirkan bahawa jihad itu adalah suatu peperangan.. Pemikiran seperti ini telah mengaburi mata umat Islam tentang konteks jihad yang sebenar.. Jihad sebetulnya memberi makna yang luas dan ianya praktikal dalam kehidupan seharian..

Bahagian jihad yang terpenting muncul pada masa awal permulaan Islam di kota Mekah, iaitu jihad berdakwah, mengajak orang musyrikin ke jalan yang benar dan memerintahkan mereka meninggalkan kebiasaan buruk mereka dengan mengikut kesesatan nenek moyang mereka. Juga termasuk dalam kategori jihad ini ialah kesabaran Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya dalam mempertahankan akidah, kebenaran meskipun menghadapi pelbagai cabaran, hambatan yang berupa seksaan dan cemuhan. Satu lagi jihad yang terpenting dalam period ini ialah kesunggguhan nabi dan para sahabatnya dalam mempelajari al-Quran dan menyingkap hukum-hukum dengan segala sesuatu yang terkandung di dalamnya dengan penuh teliti dan tekun.

Bagaimana tidak dikatakan jihad sedangkan secara jelas Allah menyebutkan ketika berfirman kepada Rasul-Nya iaitu ketika nabi masih di kota Mekkah dengan menyatakan : "Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang kafir dan berjihadlah kepada mereka dengan al-Quran dengan jihad yang besar." (al-Furqan, ayat 52)

Ibn Abbas menyebutkan berjihadlah pada jalan Allah dengan menggunakan al-Quran dan dalil-dalilnya dengan jihad yang besar. Jihad ini merupakan jihad yang besar dan merupakan inti dari perintah jihad itu sendiri. Kedudukan jihad sebegini mempunyai keistimewaan dan kemuliaan dibandingkan dengan jihad-jihad yang lain. Jihad yang dilakukan oleh Rasulullah semasa di Mekkah ini bagaikan sebatang pohon yang kukuh sepanjang zaman. Sedangkan perang di jalan Allah diibaratkan sebagai cabang-cabangnya yang tumbuh berganti sesuai dengan musim yang dilaluinya.

Inilah hakikat jihad yang sebenar iaitu jihad dakwah mengajak manusia mengesakan Allah. Ia bukan bermakna berperang atau bertempur di medan terbuka semata-mata seperti yang tersirat dalam fikiran sebahagian umat Islam kini.

Masih banyak orang yang ketika dibacakan hadith nabi s.a.w. yang bermaksud : "Jihad yang paling utama adalah mengucapkan kebenaran di hadapan pemimpin yang zalim." (Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Daud, Turmizi dan Ibn Majah secara marfu'). Lantas mereka mentakwilkan hadith ini dengan perintah untuk melaksanakan perang. Tidak terlintas dalam fikiran mereka "kalimah yang benar” (kalimah haq) dalam hadith tersebut kecuali mereka ertikan dengan perang dan pertempuran. Sedangkan maksud yang sebenarnya dari hadith tersebut adalah agar dalam memberi peringatan kepada para penguasa yang zalim hendaklah dengan cara bertutur dengan bahasa yang halus dan benar, jauh dari kata-kata kotor ,mengumpat dan memaki.

Jihad dalam berdakwah dilakukan dengan cara halus, tidak dengan kasar. Seorang pendakwah tidak diperkenankan berdakwah dengan menggunakan cara-cara yang kasar, keras dan paksaan. Ini kerana dakwah kepada Allah dalam erti globalnya adalah memenuhi kewajipan Allah kepada hambaNya untuk saling membantu dalam kebaikan dan ketakwaan. Firman Allah yang bermaksud : " Dan tolong-menolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan dan takwa dan janganlah tolong menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksaNya ,” (al-Maidah, ayat 2)

Oleh yang demikian, sebagai umat Islam yang faham tentang jihad, menjadi tanggungjawab kita untuk memikul amanah sebagai seorang pendakwah. sesungguhnya, tugas berdakwah itu tidak akan pernah berakhir selagi nyawa dikandung jasad.. Hidup di zaman ini terlalu mencabar kesabaran dan kekuatan jati diri. Sama-samalah kita berpesan-pesan antara satu sama lain demi mempertahankan akidah yang haq dan menyahut seruan jihAd.. Allahuakbar~!
fiza xnak jadi macam bUih2~ kat lautan tu.. Awak2 semua ni nak jadi ker~?

" setiap daripada kita adalah pemimpin.. dAn kelak kita akan disoal atas kepimpinan kita.. "
:: turut diadaptasi daripada ----->
MindaMadaniOnline
<----- klik ya!

JIHAD ; Part 1

By : Fiza Chan..!
" Jihad kecil je tu. Jihad besarnya ialah fisabilillah. Dalam keadaan aman, kenalah beramal, bersiap sedia dengan ilmu dan menuntut ilmu..
Bila darurat, kenalah berperang.."

itUlah jawapan yang fiza dapat daripada seorang sahabat yg sedang meneliti kitabnya bila fiza tanya ;

" timba ilmu pun jihad jugak kan ? "

balasan tu buat hati fiza terdetik nak buat research tntg jihad dan pengertian sebenarnya.. tApi dOk tgk2, jumpa satU blog nie, dan bercakap tentang jihad dan syukur.. jAdi, x salah rasanya untuk menyebarkan ilmu Allah kpd semua pembaca luar sana.. :P
sO, fiza sentuh tentang syukur dulu k ?

Realitinya, sepanjang pemerhatian fiza tatkala melangkahkan kaki di luar sana, rata2 remaja generasi masa hadapan semakin hanyUt dibawa arus permOdenan yang menjanjikan banyak keseronOkan dan kebahagiaan.." wEkkkk :P "

fizA tengOk, rata2 pengUnjung setia masjid adalah mereka2 yang sudah pun boleh dipanggil warga EMAS.. sungguh mengkagumkan apabila melihat datuk2 nenek2 gah melangkah menuju ke masjid.. ada yang berbasikal dan berjalan kaki.. fUyOo!!
( Eh, subahanAllah~..hee )

pErnah sekali, kisah benar yanG fiza lihAt dgn SepasAng mata anUgerah Allah ini sendiri, dUk menikmati lAi ci kAng berhampiran sebuah masjid, sambil tunggu abAh siap sOlat Jumaat, Tgh tOk imam dUk khutbah, ramai lagi MAMAT yG duk mElepak kat luar.. kAt kdAi lai ci kAng pUn ada. dUk sembang ngAn kAwan diorAng.. bila da nak stArt sOlat, alhAmdulillah, ada segelintir yAng rUsh2 g mAsjid.. tApi, masIh ada yg senaNg lenang borAk2 kat bwh pOkok ceri dsb.. bila oRg hbs sOlat, diOrang pUn 'habis' jGk.. then stArt mOtor, trUs chOw..
Astaghfirullahal'azim..

di mAna letaknya imAn yang dipupuk sejAk kecil? sUmpah setiA kepAda Allah sebElum lAhir ke bUmi Sang Khaliq ini?
bercakap sOal syUkur, x terdetikkah kAmu bhw kite mesti bersyukur kerana, di sAat kamu membaca pOst ini, kamU masih lagi bernafas? bAgaimana sekiranya nyawa mU di cabut sblUm sempat melahirkAn rasa syukur kepadaNya? Kamu tergOlong dlm hambaNya yang rUgi...

kenApa perlu bersyUkur??

KERANA.. kitA dilahiRkan sbG UMAT AKHIR ZAMAN~..

besAr kELEBIHAN sbg umat akhir zaman sehingga Nabi terdahulu memohon kepada Allah untuk menjadi umat akhir zaman seperti kita..


1. nAbi Ibrahim AS
nabi Ibrahim memohon kepada Allah namUn tidak diizinkanNYA.. Oleh itu, nabi Ibrahim memohon agar namanya disebut-sebut Oleh umat akhir zaman. maka sebAb itu, dlm tahiyYat akhir sOlat, Allah perintahkan kita selawat ke Atas Nabi Ibrahim..

2. nAbi Musa AS
permintaan Baginda tUrut ditOlak, justeru, baginda minta supaya Umat akhir zAman menjadi saksi di Akhirat kelak bhW baginda sudahpUn tUnaikan hAk dakwah kpd fiRaun..
( cuba rujuk ustaz/ustazah sama k.. )

3. nAbi Isa AS
hanya bAginda sahaja dibenarkan Allah menjadi ummat akhir zAman dan kEmbali di hUjung umur dUnia sBg pEngikut Ajaran Nabi Muhammad SAW tUrun untUk membatalkan kItab InjIl dan membenArkan Al-Quran..


jAdi ?? bUkankah kitA sepAtutnyA berAsa untUng seribU kali Untung??
mAsih belUm terlAmbat untuk kemBali kepadaNya kerAna Allah itu Maha Pemurah lagI maha Pengasih..
bG, sesiapa yang ingkAr sesUngguhnyA Allah itu sebAik-bAIk pemberi bAlasan..
wallahu'alAm~

what to update?

By : Fiza Chan..!
assalamualaikum..

hAiyO, really don't know what to Update, but still, i wanna update something~ huhu..

well, let just say, i still can't stop laughing at myself for the interview yesterday.. hOwever, it was the best experience ever~ haaa....

ArigAtOu!!!



Tag : ,

Ahlan wAsahlan 2010...

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..
just a few minutes after we step into a brand new year, 2010..

nOw, i'm 18 years old..
ah, i Can't really believe it.. bUt, believe it or nOt,
" YoU Are 18 nOw.. :P"

tomorrow (02/01/2010), i got an interview for PKTR, programme.. kinda nervOus even this is my secOnd formal interview..
" yeah, after the darul quran's "
gUys, wish me lUck k..
Align Center
and, abOut my brand new AZAM??
improving my life better and beat my sister in study! haha..
i can't believe she got number 1 in class and in whole form 2 with GPA 4.00!!!..
hOw Envy am i, But still pRoud (alhamdulillah) to have sister like her.. and proud to be one of the NUR..

well, it's gonna be 'gerhana bulan' after this, insyaAllah..
as muslim, we shOuld appreciate this historical day with at least zikir to Allah and do Solat hajat..
yea, well~
it's rare to have 'gerhana bulan' in Muharram.. subahanallah..

wOrld's changing, and the Earth is getting older, and 'Kiamat' is nearer...
"he he~"

" Demi masa, sesungguhnya manusia dlm kerUgian~.. Kecuali, orang2 yg berIman dan berAmal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar~.."
:: surah Al-Asr ::

~Okay, time to say guD nite.. Oyasumi ne~
:: flizzOe ::
Tag : ,

- Copyright © Wings of Words - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -