Most viewed

Archive for April 2011

try out new thing~

By : Fiza Chan..!

hari ni da masuk: hari kelima b'cuti di kelantan.. whOa, memang summer! Freaking hOt! tp, bgus2, kain yang tersidai cepat jek kering.. wuhuhu.. huMm.. kinda bOred but, still enjOy my holiday. welll~ wake me up when september arrive!! hihi..

thinking of finding a harmonica.. well i did have one but, 'emm, not da standard one to play with da tabs. soo, hope can find one.. it's kinda cool, seeing ppl playing harmonica. why don't giving it a try?? :P.. i can only play mary had a little lamb.. what an achievement... haha.. LOL~ but still, playing hamonica makes me exhausted. nak kne belajar bernafas la plakk... :P well, no pain , seriously, no gain..^_^

owh, just got a call frOm mama..
"dek, siap2, nak kuar"

Ai yai mama!!! here i come!
Tag : ,

jOm baca, jom bertindak!!!

By : Fiza Chan..!
Salam'alaiyk..

teringin mau post stelah skian lama xdpt tenet.. Adoih, sakit seluruh badan.. nak buat mcm na, sapa suh p cari pasai.. hihi..

ambil iktibar daripada situasi yang berlaku di'syurga' duniaku,
" dek, jgn dok harap cinta dunia.."
terdiam sejenak, jauhhh melayang pikiran nie..
"Ya Allah, andai keputusan ku nie betul, maka, peliharakanlah urusan dunia ku.. permudahkanlah urusan dunia dan akhiratku.."

bersahabat bermakna, kite perlu saling menghargai, tapi kalau kita saja yang menunjukkan penghargaan tanpa dihargai sebaliknya, apa yg sebenarnye berlaku nie???
benar, kite x boleh harapkan balasan.. tapi, andai kita berasa diri dihargai, bukankan agak lebih baik jika kite balas penghargaan tue?? teringat fiza pada kata2 sorg sahabat, dia ade memperkenalkan fiza dgn teori,
"EQUIVALENT EXCHANGE THEORY"
Alhamdulillah, Sampai skrg masih segar dalam ingatan tntg teori tue.. cuba kite renung2kan.. bagaimanakah pencapaian kite sebagai manusia sehingga saat nie? bagaimana hubungan kita dengan manusia? yang paling penting, bagaimana hubungan kita dengan Allah swt?? Dia telah memberi kita segalanya, namun bagaimana kita menunjukkan penghargaan sebagai hambaNya?? ayoUh..!! muhasabah diri, muhasabah cinta.. jgn lupe solat isyak..^_^

nitey spOngebob.. (entah kemana kamu menghilang.. ~_~)
wslm..

time to go hOme...!

By : Fiza Chan..!

Assalamualaikum dear readers.. to all matriculation students, tomorrow is a big dAy..!!! the time has come.. farewell to lecture hall, beloved hostel, luvely katil, sweety bantal, yummy cafe, cutey charlie.. hihihi.. and not to forget, friends.. so, the picture has been taken around hostels at KMPP. wahh, thanks for supporting biology club.. go green, yeah!!!

everybody is busy packing things to bring back.. but still, tomorrow got last chemistry paper.. don't forget.. as i'm reminding my friends out there, me, myself, got to study too.. wachaa..!! dush3, go away malas!!! jum study eyh.. like wat spongebob used to tell me, "study btol2..!" so, study betul fiza !! hik2.. mama pun pesan gtu.. so, pokok pangkalnye, study untuk masa depan anda... =P lOve all of u... booom! boom! boom! ( fireworks) hihi..

so, all the best for tomorrow's paper, and cuti nanti, buat benda berfaedah... behave urself.. ok??
okeylah.. jom p solat... ^_^..

take care.. spOngebob..
and everyone.^_~

C.U.D.I.P.T.
Tag : , ,

Tenaga Positif (i.luv.islam.)

By : Fiza Chan..!

Tenaga Positif

Isn, 18 Apr 2011 12:21 | Zulhafidz | Editor: Zulhafidz

Berfikiran positif sepanjang masa memang akan alt

menjadi amat mencabar diperingkat permulaan. Anda akan bergelut dengan emosi sendiri dan perasaan tak tentu arah, sama ada nak jaga hati orang atau nak jaga hati sendiri. Anda akan keliru.

Sampai ke satu tahap, Anda akan mempersoalkan setiap satu tindakan Anda, kerana ia akan kelihatan seperti membiarkan orang lain buat sesuka hati pada Anda dan Anda pula tertahan-tahan nak membalas perbuatan mereka itu, hanya kerana Anda jadi keliru lalu bingung.

Jadilah diri Anda sendiri. Usah terlalu mengikut orang. Kita boleh mengikut orang, tapi kena sesuaikan supaya boleh diserap menjadi sesuatu yang ngam dengan diri kita sendiri.

Nak mengekalkan sikap berfikiran positif, Anda kena jadi diri sendiri sepenuhnya. Anda kena bersikap baik sepenuh masa, bercakap baik-baik, bersangka yang baik-baik dan berkata yang baik-baik dalam hati Anda, walaupun suasana di luar nampak buruk. Always look to the bright side of your life!

Saya Suka Kebaikan dan Saya Mesti Berfikiran Baik!

Sikap suka bersangka baik akan mengubah suasana menjadi baik. Sikap bersangka buruk akan mengubah suasana menjadi buruk, berterusan menjadi bertambah buruk jika Anda kekal bersangka buruk. Orang-orang cemerlang sentiasa bersangka baik sepanjang masa, sebab itu mereka cemerlang sepanjang masa. Orang lain merasa agak sukar 'kejar' tahap mereka.

Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) : "Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):

"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang jahil, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia jahil (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.

Tiga perkara lazim yang sukar dibuang oleh umatku : mengganggap sial, hasad dengki dan bersangka buruk" lalu seorang lelaki bertanya : "apakah yang boleh menghilangkannya wahai Rasulullah ?" Jawab Nabi : Jika kamu datang perasaan hasad dengki beristighfar lah kamu kepada Allah, apabila kamu bersangka buruk, janganlah kamu membenarkan sangkaan itu, dan apabila kamu menganggap sial belaku, abaikan dan jangan endahkannya" (At-Tabrani, no 3227, 3/228 ; Al-Haithami : Dhoif kerana perawi bernama Ismail Bin Qais)"


يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱجۡتَنِبُواْ كَثِيرً۬ا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعۡضَ ٱلظَّنِّ إِثۡمٌ۬‌ۖ وَلَا تَجَسَّسُواْ وَلَا يَغۡتَب بَّعۡضُكُم بَعۡضًا‌ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُڪُمۡ أَن يَأۡڪُلَ لَحۡمَ أَخِيهِ مَيۡتً۬ا فَكَرِهۡتُمُوهُ‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌ۬ رَّحِيمٌ۬
"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani"
(Surah Al-Hujraat 49: Ayat ke 12)

Apa khabar hati..?

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum readers..
lama x surf internet gara2 demam exam.. ni cuti sattt so, pinjam ler b.band rummate..
( bila nak ada b.band sendiri eyh?? ) hik3
"bila tiba masanya..~"

tertarik fiza tatkala menjenguk blog sahabat td.. Asha, fza nak kongsi nie, halal2kan ya.. thanks..
rahsia untuk cemerlang dalam pergaulan.. simple je, jadilah diri sendiri.. kerana...?? haaaa,
klik image for larger view.. teman, hargailah apa yang telah dianugerahkan kepada anda.. banyakkan muhasabah diri, kerana dengan itu, kita sendang menyucikan jiwa.. bersihkan titik2 hitam, bagi yang 'merah' itu, kekal merah..

Bismillahirrahmanirrahim..
Apa khabar hati?
masihkah ia seperti embun?
Merunduk tawadduk di pucuk2 daun?
Masihkah ia seperti karang?
Berdiri tegar menghadapi gelombang ujian.
Apa khabar iman?
Masihkah is seperti bintang?
Terang benderang menerangi kehidupan?
Di manapun kamu berada, teman,
Semoga Allah sentiasa melindungi & menjaga serta memberi kesihatan kepadamu,
Hari ini, dan untuk selamanya..
(^_^)

oh yaaa..! tAke care, spOngebob.. C.U.D.I.P.T.

TEMUDUGA USM

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

sila ambil perhatian kepada semua semua calon temuduga USM.. sila semak jadual di bwh untuk memastikan pusat temuduga anda.. sila ambil perhatian dan sebar kepada rakan2.. kerjasama anda amatkan dihargai.. ^_^



semoga berjaya ya kawan2.. doakan fiza sama..^_^.
Gud Luck PSPM..
C.U.D.I.P.T.

(klik for larger image. IMPORTANT!!!)

biarkan..

By : Fiza Chan..!

biarkan aku menyendiri..

melawan, menangkis rasa itu..

mungkin tatkala diriku terleka,

lena dihanyut arus selesa dunia,

aku terlupa bahawa berdirinya aku sbg seorang manusia biasa,

ada lagi yang jauhhhh lebih baik dariku, namun ada juga yang mempunyai kekurangan daripada diriku..

tp biarlah.. biarkan mereka dengan cara mereka, aku tetap menjadi diri sndiri.

bersabarlah, andai mereka benar2 menerima ku, aku syukur yaAllah.. namun jika tidak, aku tetap bersyukur kerana masih ada Engkau Ya Allah..

34061612636691l

cukuplah wahai sang hati..

biarkan rasa itu berlalu.

Ukirlah ia di pasir pantai,

biarkan ia hilang ditiup sang Angin..

semoga titik hitam itu tidak akan pernah berpeluang menjajahmu..

Layarilah bahtera keinsafan..

sucikanlah hatimu,

semoga hatimu kembali disinari cahaya ketenangan,

justeru akan terukir kembali senyuman dibibirmu..

lepaskan ia pergi, wahai sang hati~

teruSkan perjuangan^_^..

Pertemuan..

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum...
Alhamdulillah, tamat sudaaa kuliah2 dan tutoran sepanjang melanjutkan pelajaran kat matriks nie.. bOleh dikatakan sTiap sudut kat kolej nie, ade saje kumpulan2 praktikum yang posing2... yang bersama teman tu, apetah lagi.. maklumlah, Kenangan~

Semoga ukhuwah yang terbina sepanjang berjuang di bumi KMPP nie berkekalan sehingga ke akhir hayat.. InsyaAllah..

Ditengah kekecohan suasana tamatnya sesi kuliah dan sbgnye, tiba2 terasa sayu lak.. Terbayang detik perpisahan dengan kwn2. Ya Allah, kenapa mesti perpisahan ni terjadi.. Tapi itulah hakikatnye..

..Stiap yang hidup itu pasti akan merasa mati, dan setiap pertemuan itu akan ada perpisahannya..

lantaran itu, sabarlah menghadapi dugaan kecil ni kerana stiap yang diaturkan oleh Allah itu ade hikmah yang tersembunyi.. jadi, plan seterusnya?? sturggle time study week nie! yeahaha :
~WELCOME TO STUDY WEEK~

Tensyen2 tu perkara biasa yang student akan hadapi. bukanlah tips cuma sedikit perkongsian untuk peringatan sahabat2.

Dalam kesibukan berjuang menuntut ilmu, janganlah kita alpa kepada Pencipta. Dia yang sentiasa bersama kita tatkala kita gembira, mahupun duka. jUsteru, sentiasalah dekatkan diri kepada Allah.. Kita sedang menimba ilmuNYA, jadi dalam masa yang sama, sama2lah kite mohon agar ilmu yang kita kutip itu mendapat keberkatan dariNYA..

Dimana permulaan kita kalau bukan kerana ibu bapa? Ibu yang bergadai nyawa melahirkan kite, Ayah yang berpenat lelah mencari rezeki membesarkan kita? haaaa, fiza nak mengajak sahabat jadi mcm iklan tv 9. " dekat dihati" .. kenapa??
Sejak berada di kolej nie, jauuhhhh sangat jarak kite ngan mama, ngan abah.. berapa kali kite call diorang dalam seminggu?? berapa kali kite msj bertanyakan habaqqqq depa?? ( aiyak, penang plak).. ape2 pun, cuma dak diingatkan disini.. walaupun kite berjauhan, biarlah wajah2 dan ingatan terhadap mereka sentiasa dekaatttt di hati.. tanya2kanlah khabar mereka, mohon lah restu mereka.. ( nak exam nie, lagilaaaaa) .. agar, ingatan mereka terhadap kite pun sentiasaaaaa dalam hati.. kan seronok gtu ?? ^_^ bermaaf-maafan lah sementara peluang masih terbuka luasss~

seterusnya, jaga kesihatan, dan kebersihan diri.. inikan, dok study mcm tah pape.. katil penuh dgn kertas2, buku, meja lak ade cawan2 yang x terbasuh ( xde mase la katakann ), n baju2 yang dilempar sana sini sampai tergantung ke kipas ( hiperbola nyer) ., hihi.. xde lahh.. nak study pun kte kne bersih dari segala aspek.. bersih hati, dan luaran.. baru ilmu senang masuk tau.. so, take care of ur personal hygiene and so on.. okeylah.. dari nak ckp benda lain sampai keluar benda laenn.. hihi...

looks like fiza kne kuat mulai sekarang.. sabar menghada perpisahan, sabar menempuh perjuangan, dan sabar menghadapi 'Penantian'.. semoga, doa2 kite termakbul sekiranya Allah meredhai.. ^_^.

wallahua'alam.. C.U.D.I.P.T.

Ingatan Untuk sahabat seperjuangan..

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum.. hai sumer~ slamat pg.. ehehe..
awal benO update blog neh..
First, thanks to nisha, 4 lending me ur b.bAnd.. happy sleeping yea, Zu, Nisha..

well.. sbnrnye, xde ape sgt nak update, tp ade la jgk.. kAlo x, xde la jari-jemari ni dok menaip.. weeee~ (mengarut je memanjang) Akhir2 sem nie, sumer org bz dOk study.. yew la, pulUn la katakan... ramai yg stay Up, esOk pg mata bengkak2.. xpe, bengkak stUdy.. hihi.. Tp, yg x bestnye, sanggup x p kelas.. Ish3~

~ Pegi atau Tidak, itu Pilihan~

yeap, statement tu memang ade especially akhir2 nie.. tapi stiap pilihan tu hadir bersama 2 "rakan baekkkk"nya, yakni, pilih untuk menyebelahi kebaikan, or keburukan. kalau ade yg lebih baik tu, "kenapa perlu bayar lebih ??"

EhhHh..! SALAH SKRIP!! CUT!..(dusshhh!)

kalau ade yg lebih baik itu, kenapa pilih keburukan? ( haaaa, gituuu~)
akhir~ kuliah ni lah yg paling penting.. di mana, banyak tips dan nasihat yg lecturer akan kongsi.. kalau lagi b'nasib baik, haaa! sOklan sPot!!!
xdek maknenye~
bukanlah spot, cuma ape yang perlu fokus jer k! Paling mustahak , keberkatan dalam ilmu yang diterima.. cikgu2 bUkan main baikkkk lagi jaga kita, curah ilmu untuk kita, kdg2 attendance pun buat2 x nampak je.. demi masa depan kite. Alangkah baiknya kalau Kita balas jasa2 lEct. kite dengan menjaga hati diorang?? Dtglah KULIAH wahai anak2 adam~.. hihi..

sO, pikirkanlah..
esOk, last Kuliah and tutorial at KMPP terchenta! then, mula lah STUDY WEEK!!!.. ade je antara kite nie, STUDY WEEKSSSS~.. xpe lah.. yg penting korang still belajar.. jgn kecewakan parents and Lect buat kedua kalinya... ^_^~

untuk ingatan calOn2 yang pohon untuk USM.. MunsyI nyer test da tukar tarikh tau.. 9 April nie.. so, calOn2 MATRIKULASI, tau x yg kte kne check sesuatu.. soo, selamilah gambar nie~ ihihi..



KLIK2!!
so.. take nOte yea..!
InsyaAllah fzAh akan terUs mengupdatebLOG kesayangan nie.. cUma,, masa yg menentukan~ hihi(ayat pasrah)..

Akhirulkalam.. selamat tidur.. rehat2!!

selamat berjuang wahai sahabat, sesungguhnya perjuangan tu xkan pernah habis selagi nyawa dikandung badan..
Takbir! Allahuakbar!!
C.U.D.I.P.T.
i lUv SpongebOb.. hihi.. Are yOu ready Kids?!

- Copyright © Wings of Words - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -