Most viewed

Archive for July 2013

Ramadhan: Kenapa ustaz asyik cakap mcm tu?

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum, salam Ramadhan Kareem.


Are we Muslims only in Ramadhan..? Okey, fiza tinggalkan quote itu untuk muhasabah diri bersama ^____^. Alhamdulillah, hari ni sudah ramadhan ke berapa adik2?? hehehe, mcm dalam TV pulak tanya kan? Apapun, tahniah dan syabas bagi saudara se-Islam fiza yang masih kuat melawan nafsu di bulan mulia ini.

Quoted from friend in FB :
Nabi s.a.w. berbuka hanya dengan tamar kering.
Org miskin berbuka dgn ikan kering.
Tapi, ramai yg berpuasa duk buat dosa kering.
Insaflah.
- syabab musafir kasih -
 Okeh, itu sekadar perkongsian. kalau g terawih, ustaz2 mesti selalu cakap, tentang Ramadhan ada 3 Fasa. Lagi-lagi, bila kita dah melangkah ke fasa kedua Ramadhan. Fasa ape tu..? siape tahu, cepat angkat tangan! ^_^. Dalam satu hadis, ada menyebut : 
Bulan Ramadhan, awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan akhirnya keselamatan daripada api neraka
Mesti dah biasa dengar kan? 10 hari pertama ialah Rahmat. 10 hari kedua adalah Keampunan. 10 Hari ketiga adalah keselamatan dari azab neraka. Kenapa Allah buat semua ni???? ish3.. Sesungguhnya, dalam banyak2 bulan , Bulan Ramadhan adalah bulan penyeri segala bulan. Allah ciptakan bulan ni, khas untuk kita beramal sebanyak mungkin dan Dia akan beri pahala berlipat kali ganda tanpa kompromi. Sweet kan Dia? Tapi, tak dilupakan juga bulan2 dlm kalendar Islam yang lain.. Jangan jeles ye . :P 
Tau tak? Allah telah makbulkan doa kita. Doa yang mana ek??? Haaa, lupe la tu. Ingat tak, pada ramadhan sebelum ni, kita sama2 berdoa kepada Allah agar dipertemukan dengan Ramadhan seterusnya. Alhamdulillah, kita dikurniakan kehidupan dalam Ramadhan kali ini. Baik tak Dia..? Sesungguhnya Dia maha Mendengar rintihan hambaNya. 
Jadi, manfaatkanlah Ramadhan kali ini dengan lebih baik dari semalam. dan esok lebih baik dari hari ini. Nak tips tak, macam mana nak manfaatkan fasa kedua Ramadhan ?? nah, fiza kongsikan tips baikkk punya bagi mencari keampunan Allah dalam fasa kedua ni.. tapi, jangan lah dalam bulan Ramadhan aje kite semangat. Are we Muslims only in Ramadhan..? 
 
klik pada pautan ini ye!  : Formula mendapat keampunan Allah di fasa Kedua Ramadhan
So, jaga hati, kawal nafsu, inshaaAllah, Dia maha pengasih kepada hambaNya. Fighting! wassalam.
From, 
InshaaAllah R.Nutr. Fiza

Bubbye SUKMA, Ahlan wasahlan ya Ramadhan..

By : Fiza Chan..!
Setting : having a bowl of Mee Goreng Sedap, a mug of Nescaffe 3 in 1, raining. :P

Assalamualaikum dear readers.
 Pheewww, what a memorable weeks of SUKMA ever~ ^_^

Alhamdulillah, SUKMA has come to it's end and now, Ramadhan is just around the corner. Btw, it's tomorrow :) I would like to express my gratitude to my supervisor , kak Anis and Kak Pau for their best guidance and to Pn. mOha for the $$$$$ :) . To my team-mates, you guys are the best! I always wonder at first, whether I can work well with you guys or not. But now i can't deny, that you guys are my very best friends and teammates! Thanks to Along (Fizza), Angah (Syafiq), Kak Yas, Fa'izah, Laisha, Andak (Najib), and Usu (Naji) for every single moment your guys have shared :)


Hmm, well well ~ It is a great pleasure to serve as JKKP Sajian & Makanan for this SUKMA XVI. it's not the money that we chase nor the popularity. For me, it is a step to achieve my target, future R. Nutr. Fiza, inshaaAllah. It's the time to build wider networking. and to make more friends. It's the experience that makes us a step ahead right? so, come on people, explore the world and grab the experiences in front of you!


There you go,  Naji with anduh. hmm, budak nakal :P

everyday with marker pen and jadual kehadiran. Sometimes with gloves and senduk.. Owh..!! also with brooms and penyodok . hehe. we are the coolest team u know. Sometimes, we are the one who be the inspector. We checked the foods whether they are in good condition or not, trying to be a good listener to the comments expressed by the team manager of JOHOR, KEDAH and MELAKA, and also the surveyer for borang kajian kepuasan :) One most important thing, we are the best tukang rasa ever! :P well, we didn't learnt only one specific task but numerous of them. aren't we cool ?? he he.



 
 We started with zero but ends with the sweetest friendship. Please do not remove these memories from your heart and mind because I wont. I really appreciate what you guys have shared :) Hoping to see you guys again in future, and may Allah bless and ease your everyday in life :)




p/s: sorry, kite xde whatsapp :3

Lastly, with lots of love, I present this post to you guys. Salam Ramadhan , maaf Zahir dan Batin :)

Love,
future R. Nutr. Fiza.
Tag : , ,

- Copyright © Wings of Words - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -