Most viewed

Archive for August 2009

Ar Rahim.. bayfatih :)

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum. rakan pembaca...

Artikel ini, dipetik dari blOg, abang Afzan.. yg banyak memberi inspirasi dalam menghadapi liku2 kehidupan.. sAudara saudari bOleh berkunjung ke blOg belIau, seperti yang tertera di dalam bOx follower di sebelah nI haa:P , bayfatih.. Macam2 Ada.. :P


Di dalam Dirimu, terdapat sifat penyayang yang tulus lahir dihatimu walau apa keadaan sekalipun pada dirimu, kerana kamu adalah wakil Allah Ar-Rahim, Yang Maha Penyayang. Maka jadilah generasi muda yang senantiasa mengasihi ibubapa dan guru, teman-teman dan bahkan orang disekelilingmu termasuk juga kanak-kanak.

Dalam erti sebuah persahabatan pula, rasanya pasti kalian masih ingat bahawa kita melalui erti ukhwah persahabatan itu melalui 3 peringkat keadaannya iaitu Husnuzzon, Salamatussadri dan Ithar.

Perkara yang paling asas ialah kita bersangka baik (husnuzzon) sesama rakan kita. Persepsi akan banyak mempengaruhi gaya kita berkawan dengan orang lain. Jika kita mempunya persepsi yang buruk, secara semulajadinya perasaan itu akan terpancar di muka dan pergerakan tubuh badan kita. Maka perkara ini amatlah tidak membantu dalam kita ingin menjaga hubungan sesama rakan kita. Malahan sebagai muslim, kita dianjurkan untuk sentiasa bersangka baik.

Tingkatan kedua pula bermaksud sentiasa berlapang dada sesama rakan kita. Hal sebegini amat penting dalam menjaga keharmonian ukhuwwah. Seringkali berlaku pergaduhan adalah disebabkan kedua-dua belah pihak tidak mahu mengalah. Sememangnya perselisihan pendapat itu tidak dapat dielakkan. Tetapi lebih baik saling memaafi daripada terus-menerus bermasam muka dan saling tuding-menuding antara satu sama lain.

Tingkatan seterusnya adalah melebihkan sahabat kita lebih daripada diri sendiri. Jika kita meneliti sirah rasulullah dan para sahabat, sikap ithar ini diamalkan dengan meluas. Pernah dalam peperangan, antara yang nazak meminta air, sebelum seorang itu minum, terdengar rakannya pula meminta air, maka orang yang pertama ini tadi sanggup memberi rakannya minum terlebih dahulu. Inilah kemanisan ukhuwwah apabila kita berasa rakan kita mengambil berat tentang kita sehingga ke tahap ini.

Rahsia Asma Ul Husna..

By : Fiza Chan..!
Amalan nama - nama Allah atau Asma'ul Husna untuk mendapat hati yang terang, memori yang mantap, fikiran yang cerdas serta cepat memahami tentang perkara dan segala ilmu yang dipelajari :



Ya Hakiim
Dibaca sebanyak 300 kali selepas solat Subuh dan Maghrib. Lalu berdoa, Insya'Allah akan dikurniakan kecerdasan.

Ya Ba'ith
Dibaca sebanyak 100 kali sehari, hati akan menjadi terang dan bersih. Pengamalnya akan memperolehi ilmu dan hikmah (kebijaksanaan).

Ya Mubdi'u
Dibaca sebanyak 470 kali setiap hari untuk mencapai kejayaan dalam setiap usaha yang dijalankan, fikiran menjadi kreatif, cerdas dan jernih.

Ya Maajid
Dibaca sebanyak 400 kali setiap hari, akan dikurniakan akal yang cerdas, fikiran yang tajam dan hati yang bersih.

Ya Rashiid
Dibaca sebanyak 1,000 kali di antara Maghrib dan Isyak. Pengamalnya akan dianugerahkan kepintaran, ketajaman fikiran dan kepandaian.

Ya Rahman
Dibaca selepas sembahyang Maghrib dan Subuh dengan sebanyak-banyaknya. Pengamalnya akan dihilangkan penyakit lupa, dianugerahkan fikiran yang terang, akal yang kuat dan tidak mudah kelam-kabut.

Ya Muhaimin
Dibaca selepas solat Isyak akan kuat dalam menghafaz sesuatu dan hilang kelupaannya

Ya Rashiid
Dibaca sebanyak 1,000 kali di antara Maghrib dan Isyak. Pengamalnya akan dianugerahkan kepintaran, ketajaman fikiran dan kepandaian.

Ya Rahman
Dibaca selepas sembahyang Maghrib dan Subuh dengan sebanyak-banyaknya. Pengamalnya akan dihilangkan penyakit lupa, dianugerahkan fikiran yang terang, akal yang kuat dan tidak mudah kelam-kabut.

Ya Muhaimin
Dibaca selepas solat Isyak akan kuat dalam menghafaz sesuatu dan hilang kelupaannya

kita hanya manusia biasa.. Ada kurang, ada lebihnya.. Namun, siapa kata tiada cara untuk meningkatkan kemajuan diri.. Allah pencipta kita. Dia maha mengetahui segala keluh kesah hambaNya.. Diciptakannya pelbagai nikmat didunia, bukan semata-mata nikmat. Ingat, Ujian Allah itu amat luas. boleh jadi kita tidak menyedarinya dalam kealpaan dunia..
Mohonlah pertolongan dariNya. Sesungguhnya, Dia maha Mengetahui akan perihal hamba2Nya..


..Wallahu'Alam..

huuuuu

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

fEw minutes to go befOre bukak pUasa..

ahh, 'it' comes back.. i always get angry bout this before.. then, it keep silent.. and then it come again..
yeah.. i get angry to myself, as if i had take happiness , independent from others.. i make people confuse.. humm..

nak g makan!!! maleh la pk.. hakhakhak
Tag : ,

ready? set!! gO!!!!

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum,

hYe blOggIe.. :P

jUst Arrive from Kedah, td.. Alhamdulillah, safely arrived.. n bIt tired even whOle jOurney i'd slept..
hihi,
that's me, huhu..

sO, being here, means nO mOre tYme to pLay..

Hey, Wait!! SPM just arOund da cOrner!!
Forever in dEbt to da prIceless TiME!!
- milo beng!!-

yeah, nO more time to waste.. i must survive.. yOshhh!!
after all, i did waste a bit of my time.. huhu.. sorry flizzoe chan! (myself ler~)

sO, tOmorrow , da schOol will be opened again.. and, stUdy wehh!
umm.. dAy after tOmorrow, again, hOliday..
MERDEKA!!

thanks mR. Jai, u've brought me into a deep feeling abOut merdeka.. yeah, i lOve hIstory..
"Those who forgot history , recommended to repeat it.." George Santayana..

sO, tO All malaysian, please ... dun create any trouble again, we do not want to repeat da past.. remember 13 mei??

lAstly, somebody call me bUcukk, and i wanna take my bath nOw!..

keep surviving, fiza chAn.. gAin ur strength back.. it's almost end, dear..!!

Assalamualaikum..
Tag : ,

cOnfusing..

By : Fiza Chan..!
Dear Me,

i'm kinDa worry.. yEAh, i wonder if i had made U confuse with yourself.. yEah, u tell me that u've change.. bUt u dun really lYke it.. i feel guilty if i had made ur life miserable.. its just, i dont want u to change becAuse of me, bUt change becAuse of ur self, and future.. i really dun have an intense to change ur life.. its just, i gIve gUide if u need it.. Yeah, we Are Muslims ..
" Setiap orang Islam itu bersaudara "

sO, we heLp each Other k.. and, be yOurself.. and who said we can improve ourself when we being ourself..
" Manusia paling baik ialah manusia yang tahu akan kesilapannya dan memperbaikinya.."

Selamat berbuka...
Tag : ,

bersahabAtlh Krn Allah

By : Fiza Chan..!
Kamu hanya memilih kawan hanya dikalanganmu shj, sedangkan yang bukan dari kalangan kamu tinggalkan ia tanpa merasa kesal atau simpati..

B'sAbar dAlam perGaulan adalah sua2 KebajIkan, beRusaha memperbaiki akHlak kWn adalah KbajIkan yang dirAhmati..

Jangan M'mandang kEji t'hadAp s'seOrang kRn akhlaknya, tTpi b'SimpatilAh uTk mengUbah kElakuAnnya..

B'Usaha dLm dakwah Adalah TangGungjawab TtPI pemberian Taufik dAn Hidayah adAlah ditangan Allah..

B'kwnlah dGn s'siapa Shj Asalkan b'Tujuan Utk M'pErbaiki Hbgn silaturraHim Serta mEndekatkan Diri kepaDa Allah s.w.t.

Al-Hikam

cUrrEnt Me

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

yEah, lUsa dah stArt pUasa.. Masa inilah yang perlu kita amik peluang spEnuhNye, dekAtkan Diri dengan Kekasih Kita, Allah Subahanahu Wata'ala... HehE.. " kAntOi!! "

hAppy BirthdAy to mIs bElOved sister, Aby!! huhu, " nAmpaknya, da Makin TuA!" hE He.. xPa, MaintAin2..

Okey, Its About me nOw.. Alhamdulillah, Just FinShEd 3 PapeRs.. AnothEr 9 pApers are waiTing fOr mE.. hAha.. SabO k.. gUe akAn kerja-in KamOo.. =P " jAngan BlS dENDaM LaKk!! " InsyaAllah, i Can Face tHem.. "Ya Allah, permUdahkanlAh Urusan Peperiksaanku.." Okey, scHool bReak fOr a Week.. Emergency brEak.. ahAk! 2nd semester.. So, lIke uSual.. StUDY, sTuDY aND cHaiyOok!! Its A relief tO knOw thAt i have enOugh tYme tO study.. tHanks Allah.. " Ank2.. IngAt, semua yang berlaku atAs dUnia ni AdalAh kUrniAan dAriNya.. Kun, FayaKunn.." hehe, tAh kene ke x..

wish me lUck and, i ReallY hOpe , All My bUddIes cAn Sit Comfortably in tHeir Exam.. Go gO Go gIrls!!!

And, Next WeEk, InsyaAllah, kAlau diizInkanNya, My fLizzOe kUn's Twin Will Arrive to the oWner.. So, have nIce jOurney. =P

Aah.. Lewatnyer tItOw.. esOk manyAk clUz... Okeylah..

AssalamUalaikUm W.B.T.
Tag : ,

tHanks..

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum, sahabat2ku..

Esok, skolah 'on' blik.. ahH, btUl2 rindukan masa belajar kat skolah.. jD, mulakan hari baru dengan Azam baru..! thIs pOst may be last pOst until i finish my trial SPM.. This is like da real SPM, so i'm gonna dO my verY best.. n yOu gUys,

" Where's will, thEre's way..!,, chAIYOk! "


sO, sOrry for all thOse bad things i've dOne, and if i ever hUrt anyone, please forgive me.. yEa,
" Aku, cUma manusia biAsa2 jerrr.."

sO, here's a bIt abOut da exAm schedUle..

Wednesday(19/8/09)------> Pend. Al-Quran dan Al-Sunnah
+
------> Pend. Syariah Islamiah (P1)

Thursday(20/08/09) ------> Pend. Syariah Islamiah (P2)
+
------> Bahasa Arab Tinggi (P1&P2)

Wah, Puasa pun da x sabar2 tunggU kita kan?? So, semoga kita dapat jalani Ibadah Puasa kali dengan lebIh baik dari sebelum2 nie.. n Remember, x pUasa, x dAkk DUIT RAYER!, wahahaha..

i'm nOt as gOod writer As others, bUt, remember, who ever yOu are out there,
" Be yOurself"

tHat's even better than pretending.. dUn afraid of doing gOod thIngs. As lOng as u are in da right side, stAnd still!! "heh? salah tatabahasa nie.."

Allah knOws wherever we are, what ever we do, whenever we are, how ever we are, and what so ever we are.. He knOws everything.. EverlOng pun He knOws.. =P.. Well, pray fOr my success, and sOrry for all da mistakes i've dOne.. Thanks fOr everything..

Mama, Abah, fOrgive me for wat ever i've done.. sOrry fOr being tooooo shY to tell this, bUt i'll trY to expRess tHis in Other creative way.. "hikhik".. I lOve YoU!!!

Along, Aby, Tikah, yeah, it's true.. i've being "adik" all this while.. thanks a lOt for being patience Of my attitude.. hehehe.. thAnks.. AishiterU!!!

aLL my Fwens, tHanks A lOt.. And sO So sO Sorry if i'd made sO much trOuble.. huhuhu.. tHanks.. Aishiteru desU!!
Tag : ,

Bila kesunyian datang.. Allah knOws..

By : Fiza Chan..!

Mungkin kita pernah merasakan kesunyian melanda sanubari.

Apabila ini terjadi, kita pasti merasa diri kita ini amat hampa, ada yang seakan hilang entah ke mana atau pergi mengembara jauh ke sana.

Hati merasa begitu terseksa sehingga di malam hari pun kita selalu terjaga. Bila hal itu terjadi tatkala kita merasa tidak seorang pun yang dapat memahami kita, tidak ada tempat untuk berkongsi cerita, berkongsi duka dan berkongsi rasa.

Hidup akan merasa semakin terseksa hingga tidak lagi bermakna.

Bila itu yang kita rasakan, mungkin ada yang selama ini kita lupakan. Bahawa ketika kita sedar dari mimpi dan termanggu dalam kesunyian, di saat itu sebenarnya Allah ada bersama kita.

DIA selalu memantau dan menemani kita dengan kasih sayang yang begitu dalam.
DIA akan selalu menemani tidur kita yang sepi dan menjaga diri kita yang lemah ini.

Namun, hal itu hanya akan terjadi bila kita mahu meyakini bahawa Allah itu benar adanya dan tentunya nama-Nya sudah termateri di hati kita.

Dengan kata lain, kita mahu mengimani dan mencintai-Nya dengan sepenuh jiwa.

Pernahkah kita menyedari hal ini? Allah telah memberikan kita begitu banyak nikmat dan anugerah kepada kita maka nikmat Allah yang mana lagi yang hendak kita dustakan?

Allah telah membuat hati yang muram menjadi tenang, yang suram menjadi bercahaya dan yang kerdil menjadi raksasa.

Sepertinya kita tidak boleh larut dalam kesedihan, kerana boleh jadi Allah menganugerahkan rasa sepi dalam hati kita untuk menguji betapa kuat cinta kita.

Sehingga dengan sepi itu kita mampu untuk lebih khusyuk untuk mendekati-Nya.

Rasulullah SAW bersabda,
“ Sesungguhnya orang mukmin itu adalah orang yang luar biasa, seluruh perkara dalam hidupnya adalah baik baginya. Ketika mendapat kemudahan ia bersyukur.Itu adalah baik baginya dan apabila ia ditimpa kesulitan maka dia bersabar dan itupun juga adalah baik baginya.”

Ya Allah... sesungguhnya aku rindu kasih sayangMu..

Ya Allah, bertalu-talu ujianMu..

By : Fiza Chan..!
" Ayuh wahai mujahidah Islam,
maju mendaulatkan peganganmu,
langkahkan kakimu dengan nada perjuangan,
biarkan langkahmu terhenti kerana syahid,
jangan ternoda dengan tipuan kejam dunia semata-mata,
ayuhlah kuatkan semangat,
bertahan,
jangan pernah mengalah,
kerana dirimu sebutir mutiara,
yang berada di dalam ribuan batu-batu di dasar lautan,
setitik putih di lembaran hitam,
senada ketenangan dalam kekalutan..

Engkau sememangnya hebat jika masih di situ..
Selamat berjuang.. "

cuba renung sama2 =)

By : Fiza Chan..!
" Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yyang lebih takwanya antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).. "

Ayat 13, Surah Al-Hujurah

Tag : ,

Apa???

By : Fiza Chan..!
" Perhatian kepada semua pelajar, sila berkumpul di Medan Tarbiah dengan segera "

hah, duk syok2 belajar English, kne turun g medan? ape ke hal?

Skolah tergempar hari ni. mana tak nyer, mana ada kul 1 lebih kne berkumpul. tambah plak, semua cikgu-cikgi ada.. apa hal nie.. sO hOt.. bUt then, Dr. Mahyin "cOol" us with his words.. haha, x pernah jumpa dOktor mcm Dr. Mahyin( Yang hidup)..

OoWH, rupanya, keputusan Ujian Lab dah kuAr.. Out of 4 blOod sAmples, 1 is pOsitive H1N1.. ah???

cAkap punyer cAkap.. SkuAd penUtupan sekOlah On da Way.. All naimians was puzzled, tp, Sempat ag g blI ABC, mkn.. Yum3..

"best wo, mkn Abc tgh2 panas.. :P"

tHen, abOut 3.1o pm.. Timbalan pengarah kementerian kesihatan sAmpai.. cAkap2 kejap, perhatian semua orang beralih..
"WaOo.."
bunyi mcm tU lah semua orang.. oWh, oRang kementerian pelajaran sampai??? ni dah kira dahsyat da nie...

bLa.. blA.. blA...

penutup disempurnakan olEh oUr beloved PKP.. plajar, bertenang.. jadi.. sekOlah akan ditutup selama seminggu.. dan akan dibuka semula hAri AhAD 16 / 8/ 2009..

pELAJAr AsRama tiDak dibenarkan Pulang..

Begitulah Al-kIsah di sekOlah..

SekiAn..
Tag : ,

understand or nOt, fAce it!!!

By : Fiza Chan..!
Day by day passed, ah?! 106 dAy to gO!!

hEy fiza, cheer up! all thOse things are jUst tO test U la..

Ya Allah, i really need You.. i feel so Upset.. is it becUz i'm tOo "kind"? .. i really hOpe that they'll understand me.. or, is it me, who doesnt understAnd thEm.. am hurting them only to do right things..??

I dun undersTand.. really Am nOt.. bUt, Alhamdulillah, U give me strEngth to forget thOse sadness Easily.. Thank You Allah.. please give Your bless to us.. we need You..
Tag : ,

- Copyright © Wings of Words - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -