Most viewed

Archive for January 2011

Remaja kita~

By : Fiza Chan..!

tersebut al-kisah~ nujum pak grasshOpper~ hihihi..

Di sebuah kampung terdapat seekor monyet... mOnyet yang sungguh comel. dia tidak bertuan tetapi senang makan.. kerana?? di kampung itu terdapat banyak pOkok pisang.. terdapat juga tiga beradik angin di kisahkan...

yang sulong? -- angin tAUFAN namanya
yg tengAh? --- angin ribUt
bOngsu? --- angin sepoi2 bahasa.. ^_^

pada suatu hari sang mOnyet yg chumil ini tersangat lapar, lantas memanjat salah satu pokok pisang yg tinggi berbuah emas.. (pisang emAs kot).. dimakannya dengan penuh rasa syukur dan bersemangat. kebetulan ( nak dijadikan crite la kan, ) tiga beradik angin ini terlihat gelagat monyet ini .. lalu ..

** tInKkK **
" ribut ada satu idea ! apa kata.... "
" kata apa??? "" taufan mencelah~
" apa kata kita beradu tenaga? kita lihat, siapa lebih kuat antara kita bertiga.. "
" xperlu, xperlu. aku TAUFAN, sudah pasti aku yang paling KUaT.. taufannn, HEBATT!! "
" belum cuba, belum tahu... " ribut menjawab.. sambungnya; " beginilah, siapa diantara kita yang dapat menjatuhkan monyet yg chumil diatas pokok itu, dialah yang paling PERKASA antara kita.. "
taufan bersetuju; " BAIK.."
kedengaran suara angin sepoi2 bahasa menuruti deal abang2 nya.

taufan memulakan pertarungan..

shuuuusshhh ffuuuhhhhhhhh vrushhhh~~

ditiupnya sang monyet.. makin kuat ditiup, makin kuat sang monyet merangkul pohon itu.. lama kelamaan taufan kepenatan.. sang monyet masih lagi bertahan.. akhirnye taufan mengalah.. berundurlah taufan berhadapan dengan adk2nya..

mereka ketawa melihatkan abg mereka kepenatan namun tidak berjaya menjatuhkan monyet itu.. lalu ribut mengambil tempat.. Sebelum itu.. " elehhh, kalau aku tidak mampu, masakan kamu ribut !! " taufan mengejek..~

ribut mencuba nasib.. ditiupnya sang monyet sekuat hati!!!

shusshh!! vvrruusshh!!!! ffffuuyyoohh?? !! =P..

semakin kuat tiupan , samakin kuat sang monyet bertahan.. akhirnya, ribut mengundurkan diri.. penat...

" ai, ape kena dgn monyet ni, makan banyak ka sampai kuat sgt nie ???" taufan dan ribut kehairanan..

lalu, pergilah adk yg bongsu ini menyahut cabaran.. alahh, cukup syarat je,, angin sepoi2 bahasa sedar bahawa dialan yang paling muda diantara mereka, dan dialah yg lemah.. namun sekadar memenuhi cabaran abangnya.

ditenungnya sang monyet yang masih bergumbira sedang makan diatas pokok .. si adk ini memulakan tiupan...

sssshhuuuuuuuuu~~~~ sshhhuuuuu~ shhhuuuuuu~~~

ternyata sang monyet terikut2 dengan angin sepoi2 bahasa yang ditiup.. semakin leka dibuai bayu... hanyut...~~~

tup.. daaa bbuussshhhh!!

APA??? sang monyet jatuh??? !!! jeng3~


the moral of the story.... kita umat Islam sebenarnya kuat.. ape jua cabaran yang dihadapi, sama ada dibelasah semata-mata mahu kesurau, di pukul semata-mata mahu belajar lebih dr cikgu dan sebagainya yang ekstrem2, kita boleh hadapi.. namun, tatkala kita dihidangkn dengan ujian yang menyeronokkan, yang mengundang kealpaan.. seperti, kemewahan, kesenangan, dsb, kite mudah hanyut.. walaupun kita kuat, tetapi kita lemah.. lemah dari segi itu... muhasabah diri.. selami apa yang menyebabkan kita lemah.. belum terlambat lagi, sahabat.. selagi kita mampu bernafas, selagi itu pintu taubat terbuka.. mujahadah diri!!!!


kisah ini diadaptasi drpada takzirah sahabat di KOLEJ MATRIKULASI PULAU PINANG. semoga menjadi renungan bersama..
Assalamualaikum..
tenkiu for becoming my new follower dear Nazatul Asyikin!!

hapPy hOliday!

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..
Alhamdulillah, selamat sampai kat rumah terchenta.. selepas perjalanan yang amat panjang n penuh dengan keloyaan, dan asap cigarrete yang berterbangan.. adoiyai, pak cik, sorry to say, kan dalam bas ada sign gtau "dilarang merokok" pak cik pun termasuk sekali tau..

ape2pun dan sampai.. dan.. SELAMAT BERCUTI...!!!!! kepada semua warga kolej matrikulasi dan mara.. gunakan masa cuti sebaiknya ye kengkawan.. siapkan tutor.. !! makan byk2! qada tido~ dan sebagainya... ^_^

okeylah.. dan melepaskan rindu kat rumah nie.. salam perjuangan~
Asssalamualaikum..

Another day to go through~

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum.. Peace be Upon Allah the MOst Gracious and the Most Compassionate..

Alhamdulillah, i am still able to breathe and reach until this stage.. tOday, everything seems not right. If i'm not mistaken, it begins last evening.. i don't know what is my mistake but, i never intend to hurt anyone. But then, it makes me feel soO guilty but i don't know what happen..

last nyte, it was so long, long ago when i was like that. i don't realize what happen to me, and i was so frightened my fwen. ( i know da grammar is KO) .. still, my other friend acting different..

today was also weird.. ya la, first of all, I'm still in guilty mode as long as my friend didn't text me like usual.. I'm eager to know what's going on but it was just a waste.. no response received at all. struggling with BIO all day long but i do lost to my weird mode today. i REALLY don't know what is going on. but please don't tell me that it is going to take long tyme to be neutralized.

anyway, tomorrow's going to be the first 2 papers to be faced.. Best of luck frOm me. thanks for being my new follower dear "mirmo" :D..

~Assalamualaikum~
Tag : ,

- Copyright © Wings of Words - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -