Most viewed

Archive for March 2010

a bit tired but it's worth =D

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..
dari kiri ---> Idah, Aimi, Pipah, Eliz, Hanim and Me!

hai sumer. hihihi, maaf lama sangat x update.." orG bz ".. heee... well baru2 nie, hari yang di nanti-nantikan selama lbh kurang 3/4 tahun dtg jgk.. haha org kata penantian tu satu penyeksaan tapi, rasanya, menantikan yg nie, x seksa sgt kOt.. huhu.. well, here we go, the " Majlis Graduasi Kali Ke-5 " 2010.. huhuhu.. alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.. wahh, kwn2 semuanye da pandai mekap ...! hihi, xpa2, enjOY diz life while we can.. but ingat, buatlah sesuatu itu berpada-pada kerana Allah suka hambaNYA yang bersederhana... Agak sedih jgk sbb bila, one of the team 7 x dapat hadir. sbb tu gambar nie ade 6 org je.. bIla!! kemanakah kAmu???

oKey, dari kiri yg berdiri--> mE, rEvathi, Zahira..
yAng duduk--> Fatin and tikah

hbs cerita ttg grAduasi, masuk lak tOurnament.. lepas je hbs grad, kul 5.30, fiza bertolak ke p. Pinang untuk 1 tOurnament peringkat agak national... well, it was held at the Kompleks Silat Batu Uban, Gelugor.. hihi, sampai sana lam kul 12.45.. trus ke apartment tempat menginap.. haha, sume da tido time tue, so, masuk senyap2.. " mcm nak merompak lak =P " a bit tired sbb perjalanan agak jauh.. n nak pergi sana pun, fiza beberapa kali kne tetapkan hati.. kuatkan semangat.. huhu, da setahun x fight, tetibe lak g fight.. bUt Alhamdulillah, after 3 fights, fiza dapat jugak genggam gOld medal.. n Our clUb is the Overal champion for the tournament.. Alhamdulillah.. and my sister, tikah got silver medal.. gUd jOb tikah!.. :)

Okey2, mama cAkap nak kne bersiap sbb nak g makan mlm nie.. so, fiza minta diri dulu ya...
" jAlan mesti ke depAn, bUkan ke Belakang.. =D "

Assalamualaikum...

tHe wOrld's only immOrtal Animal??

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

This Article is taken frOm yAhoO! Green....

The turritopsis nutricula species of jellyfish may be the only animal in the world to have truly discovered the fountain of youth.

Since it is capable of cycling from a mature adult stage to an immature polyp stage and back again, there may be no natural limit to its life span. Scientists say the hydrozoan jellyfish is the only known animal that can repeatedly turn back the hands of time and revert to its polyp state (its first stage of life).

The key lies in a process called transdifferentiation, where one type of cell is transformed into another type of cell. Some animals can undergo limited transdifferentiation and regenerate organs, such as salamanders, which can regrow limbs. Turritopsi nutricula, on the other hand, can regenerate its entire body over and over again. Researchers are studying the jellyfish to discover how it is able to reverse its aging process.

Because they are able to bypass death, the number of individuals is spiking. They're now found in oceans around the globe rather than just in their native Caribbean waters. "We are looking at a worldwide silent invasion," says Dr. Maria Miglietta of the Smithsonian Tropical Marine Institute.

Bryan Nelson is a regular contributor to Mother Nature Network, where a version of this post originally appeared.


sO, whAt'cha thinK?

Tag : ,

So mUCH fOr my hAppy Ending~

By : Fiza Chan..!
dAri kiri :: Pn RafidAh( mY chEmy teacher), Me, My mAma, Umi(Hanim's mOm) and hAnim..!

Assalamualaikum.. dear blOggie~

First, Alhamdulilah syukur kehadrat Illahi krn bagi kesempatan fiza ukir senyuman di wajah mama and abah hari nie.. Ya Allah, aku bersyukur sangat2...
Selepas ini,perjalanan tak seperti yang dimimpikan.. kena Berdikari.. belajar hiduP sendiri.. Ya Allah, kUatkan Aku dan kAwan2ku~

WassalAm...
Tag : ,

tOlong kuatkan Aku~

By : Fiza Chan..!
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...

Pertama-tama, fiza nak mohon maaf kpd kawan2 krn tetibe jauhkan diri drpd korAng.. Ya Allah, emOsi kurang stabil... maafkan Fiza.. sebenarnye, apa yang buat fiza jadi mcm nie? terlalu banyak persOalan yang ligat berputar dalam fikiran nie... Alhamdulillah, terdetik di hati nak buka ILUVISLAM.COM.. mungkin ada sesuatu yang Allah aturkan.. trUs, mata terpaku pada satu tittlE.. Alhamdulillah, ketenangan yang fiza minta, datang menemani sanubari...

Saya Dah Tak Sanggup Hidup
www.iluvislam.com
Oleh : alhasanah
Editor : naadherah






“Pisau kat bawah bantal hari tu, untuk apa?
” Saya mula memberi tekanan.

Ema terus tunduk. Tangisannya semakin kuat. Esak tangis itulah yang menjadi teman setianya sejak hubungan dengan kekasihnya mula menghadapi masalah. Esok kekasihnya akan bertunang dengan wanita lain.

“Nak buat apa dengan pisau tu?” Saya terus menekan. Ingatan saya kembali kepada peristiwa beberapa hari lalu. Jam 2.40 pagi saya dikejutkan dengan berita bahawa ada pelajar mahu mencederakan diri. Mujurlah ketika itu dia sudah terlalu lemah kerana tidak makan beberapa hari. Tindakan segera telah diambil. Namun, spot check di biliknya menemukan saya dengan sebilah pisau ‘tolak’ (pisau pemotong kertas) yang matanya sudah sedia untuk menjalankan tugasnya. Hairannya, pisau itu diletakkan betul-betul di sebelah surah Yasin!

“Saya dah tak sanggup hidup,”
jelas Ema. Suaranya berselang-seli esak hiba.

“Kalau macam tu, kenapa tak teruskan je? Teruskan je lah niat ema tu!” Suara saya makin meninggi.
“Teruskan je niat Ema tu!” tekanan demi tekanan saya berikan.

Saya tak takut kerana pisau itu telah pun saya rampas! Saya rasa perlu untuk menasihat Ema dengan memberi tekanan sementelahan nasihat lembut berhemah tidak dapat mengubat kesedihannya.

Tangisan Ema semakin kuat. Akhirnya saya merendahkan suara. Saya sedarkan dia bahawa dia masih mampu untuk membuat pertimbangan yang wajar. Masih ingat pada mak. Masih ingat pada ayah. Masih ingat pada diri sendiri. Masih ingat pada Allah tuhan yang memiliki diri itu.

Ema hanya ditinggalkan kekasih. Sedangkan Ema masih setahun jagung di menara gading. Ada banyak perkara lain yang perlu menjadi keutamaan. Untuk apa ditangisi seorang lelaki yang tidak setia, yang sanggup meninggalkan Ema… Biarkan sahaja dia pergi. Pasti ada hikmahnya. Apa yang jelas, dia bukanlah lelaki terbaik untuk Ema.

“Ema, pandang mata saya,” pinta saya.
Ema terus tunduk. Tangisan sudah tidak kedengaran.

“Pandang mata saya, Ema.” Saya terus mengarah.
Saya angkat dagu Ema. Dia tetap enggan melihat mata saya.

“Pandang mata saya
” Saya terus meminta.
Perlahan-lahan Ema membuka matanya. Merah dan sembab.

“Ema nampak tak anak-anak lima orang kat bawah tu. Kecil-kecil lagi. Ema tahu tak yang diorang tu anak yatim.” akhirnya apa yang saya tak suka sebut mula meniti bibir. Saya kawal perasaan.

“Ema, awak cuma hilang kekasih. Itu adalah ujian Allah. Tapi, ujian tu tak setanding dengan ujian yang Allah berikan pada orang lain. Setiap kali kita diberikan ujian, kena ingat bahawa ujian kat atas orang lain lebih berat lagi. Kita kena sabar… Sabar banyak-banyak…”
Saya terus merenung mata Ema. Beban di bahu dan beban di hati saya hanya Allah yang tahu.

“Ema hilang kekasih, tapi Ema masih ada emak ayah. Saya dah takde emak ayah. Ema tahu tak, suami saya meninggal masa saya tengah sarat mengandung lapan bulan. Mengandung lapan bulan, Ema… Dengan perut besar, anak-anak yang lain masih kecil-kecil. Masih mahu didokong, dimandi, disuap. Saya kena lalui semuanya seorang diri. Ema hanya hilang kekasih. Saya hilang kekasih, suami, tempat bergantung dan ayah kepada anak-anak. Tapi, saya kena kuat. Apa yang Allah tentukan untuk saya tak seberat dugaan yang Allah berikan pada orang lain.” air mata mula bergenang di kelopak mata saya. Saya menarik nafas panjang-panjang. Semangat dikumpul kembali.Saya mesti kuat!

Terbayang dahulu… Saya bercuti 2 minggu, kemudian kembali ke USM dan terus memberikan kuliah seperti biasa. Selepas kira-kira 40 hari suami meninggal, saya bersalin di hospital yang sama di mana suami meninggal. Berat. Terlalu berat rasanya ujian. Tapi saya perlu kuatkan semangat kerana kehidupan perlu diteruskan. Saya mengutip semangat Maryam, Hajar dan Aminah yang masing-masing sendirian melahirkan Nabi Isa, Nabi Ismail dan Nabi Muhammad s.a.w. Pengalaman saya yang tidak setanding taqdir buat tiga wanita itu tercatat di (http://drhasanah.com/2008/permata-baru/)

Lebih sejam saya memberi nasihat dan motivasi. Sebelum saya meninggalkan Ema sendirian di biliknya, saya tuliskan selawat syifa di atas sehelai kertas. Saya ajarkan kepadanya. Saya minta dia ulang baca berkali-kali. Selepas melihat keadaannya agak tenang, barulah saya berani melangkah keluar meninggalkan bilik tersebut.

Semoga sabar dan tabah.
Ema, usah jadikan pengalaman hidup saya sebagai panduan hidup. Ia sekadar perkogsian pengalaman. Tapi, ambillah Allah, al-Quran dan sunnah sebagai pegangan. Kalau bukan kerana Allah, al-Quran dan sunnah, saya juga pasti telah lama kecundang.

Teman penguat semangat saya ialah janji Allah s.w.t. “Maka sesungguhnya pada kesusahan akan ada kesenangan” dan juga “Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah maka Allah akan berikan untuknya jalan keluar (yang baik), dan diberikan kepadanya rezeki dari sesuatu yang tidak disangka-sangka, dan sesiapa yang bertawakkal (berserah) kepada Allah maka cukuplah baginya….(hingga akhir ayat)”

~ tamat al-Kisah ~

7 ayat Cinta...

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum...

hYpe.. fiza bAck in dA hOuse.. hikhik...

sAngat2 berdebar menantikan saAt result diUmumkan... slalu pk,

" Ya Allah.. tOlong lahhh~ bg resUlt yg cAnggih manggih... hukhuk.. mCm mana laaa nak berdepan ngan sumer oRg kalO resUlt x cOmey.." huuuu...

Eish, asyIk pk Org jek.. ape daa~ hikhik.. wEll.. everYthing sEems cOmplicated kAlu resUlt x cOmey, betUi x.. tApi kte kne Ingat.. Apa yg kIta dPt tu adalah apa Yg kita usaha selAma nie... Atau, jika ianya x menyebelahi kita, InsyaAllah, ada sesuatu yg lebIH baik sedAng menantikan kita di hAdapan sAna.. Sungguh, Allah dah atur semuanya.. Ape yAng pentIng..???

" chAiyOk! chAiyOk! " (heeee)

jAdi , buat masa nie... sAma-samalah kiter bErdebar.. wahahaha...!
tAdi dApat satU mSj Daripada sAhabat seperjuangan... meh nAk share....

7 AYAT CINTA :

" Sabda Rasulullah s.a.w. : " Barangsiapa yang hAfal dan mengamalkan 7 kalimah ini akan dimuliakan Allah dan Malaikat. Dan akan diampunkan dosa-dosanya walau sebanyak buih dilautan..."

1. Bismillahirrahmanirrahim :: di setiap kali hendak melakukan sesuatu ~^_^~

2. Alhamdulillah :: setiap kali habis melakukan sesuatu ~^_^~

3. Astaghfirullah :: jika tersilap mengatakan sesuatu yang buruk ~^_^~

4. InsyaAllah :: jika ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang ~^_^~

5. La haulawala quwwataillabillah :: bila tidak dapat melakukan sesuatu yang berat atau melihat sesuatu yang buruk ~^_^~

6. Innalillah :: jika menghadapi musibah atau melihat kematian~^_^~

7. Lailahaillallah :: bacalah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyaknya~^_^~

sO, cubalah amalkan selalu.. mOga2 kita tergolong dalam kalangan yang terpilih oleh Allah..

sabda Rasulullah : " barangsiapa yang menyampaikan sesuatu ilmu dan orang mengamalkannya, maka dia akan beroleh pahala walau dia sudah tiada... "

Waw..!!! khabar bAik nie.. jUm kite sebar-sebarkan..!!!

Oyasumi mInna-sAn.. Assalamualaikum..

- Copyright © Wings of Words - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -