JIHAD ; Part 1

11:41 AM

" Jihad kecil je tu. Jihad besarnya ialah fisabilillah. Dalam keadaan aman, kenalah beramal, bersiap sedia dengan ilmu dan menuntut ilmu..
Bila darurat, kenalah berperang.."

itUlah jawapan yang fiza dapat daripada seorang sahabat yg sedang meneliti kitabnya bila fiza tanya ;

" timba ilmu pun jihad jugak kan ? "

balasan tu buat hati fiza terdetik nak buat research tntg jihad dan pengertian sebenarnya.. tApi dOk tgk2, jumpa satU blog nie, dan bercakap tentang jihad dan syukur.. jAdi, x salah rasanya untuk menyebarkan ilmu Allah kpd semua pembaca luar sana.. :P
sO, fiza sentuh tentang syukur dulu k ?

Realitinya, sepanjang pemerhatian fiza tatkala melangkahkan kaki di luar sana, rata2 remaja generasi masa hadapan semakin hanyUt dibawa arus permOdenan yang menjanjikan banyak keseronOkan dan kebahagiaan.." wEkkkk :P "

fizA tengOk, rata2 pengUnjung setia masjid adalah mereka2 yang sudah pun boleh dipanggil warga EMAS.. sungguh mengkagumkan apabila melihat datuk2 nenek2 gah melangkah menuju ke masjid.. ada yang berbasikal dan berjalan kaki.. fUyOo!!
( Eh, subahanAllah~..hee )

pErnah sekali, kisah benar yanG fiza lihAt dgn SepasAng mata anUgerah Allah ini sendiri, dUk menikmati lAi ci kAng berhampiran sebuah masjid, sambil tunggu abAh siap sOlat Jumaat, Tgh tOk imam dUk khutbah, ramai lagi MAMAT yG duk mElepak kat luar.. kAt kdAi lai ci kAng pUn ada. dUk sembang ngAn kAwan diorAng.. bila da nak stArt sOlat, alhAmdulillah, ada segelintir yAng rUsh2 g mAsjid.. tApi, masIh ada yg senaNg lenang borAk2 kat bwh pOkok ceri dsb.. bila oRg hbs sOlat, diOrang pUn 'habis' jGk.. then stArt mOtor, trUs chOw..
Astaghfirullahal'azim..

di mAna letaknya imAn yang dipupuk sejAk kecil? sUmpah setiA kepAda Allah sebElum lAhir ke bUmi Sang Khaliq ini?
bercakap sOal syUkur, x terdetikkah kAmu bhw kite mesti bersyukur kerana, di sAat kamu membaca pOst ini, kamU masih lagi bernafas? bAgaimana sekiranya nyawa mU di cabut sblUm sempat melahirkAn rasa syukur kepadaNya? Kamu tergOlong dlm hambaNya yang rUgi...

kenApa perlu bersyUkur??

KERANA.. kitA dilahiRkan sbG UMAT AKHIR ZAMAN~..

besAr kELEBIHAN sbg umat akhir zaman sehingga Nabi terdahulu memohon kepada Allah untuk menjadi umat akhir zaman seperti kita..


1. nAbi Ibrahim AS
nabi Ibrahim memohon kepada Allah namUn tidak diizinkanNYA.. Oleh itu, nabi Ibrahim memohon agar namanya disebut-sebut Oleh umat akhir zaman. maka sebAb itu, dlm tahiyYat akhir sOlat, Allah perintahkan kita selawat ke Atas Nabi Ibrahim..

2. nAbi Musa AS
permintaan Baginda tUrut ditOlak, justeru, baginda minta supaya Umat akhir zAman menjadi saksi di Akhirat kelak bhW baginda sudahpUn tUnaikan hAk dakwah kpd fiRaun..
( cuba rujuk ustaz/ustazah sama k.. )

3. nAbi Isa AS
hanya bAginda sahaja dibenarkan Allah menjadi ummat akhir zAman dan kEmbali di hUjung umur dUnia sBg pEngikut Ajaran Nabi Muhammad SAW tUrun untUk membatalkan kItab InjIl dan membenArkan Al-Quran..


jAdi ?? bUkankah kitA sepAtutnyA berAsa untUng seribU kali Untung??
mAsih belUm terlAmbat untuk kemBali kepadaNya kerAna Allah itu Maha Pemurah lagI maha Pengasih..
bG, sesiapa yang ingkAr sesUngguhnyA Allah itu sebAik-bAIk pemberi bAlasan..
wallahu'alAm~

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook