New year, New age. ^_^. Alhamdulillah, 2014.

9:01 AM

Assalamualaikum wbt  hari baharu.
Selamat tinggal masa yang telah berlalu..

Cepatnye kite . dah ade dalam hari pertama tahun 2014. Well, as Nutrition student, each new year is celebrated with notes and lectures, and alhamdulillah, dis time, berkesempatan untuk mengunjungi rumah Allah swt pada malam tahun baharu. Ustaz kata, tahniah dan bersyukurlah kerana dipilih oleh Allah untuk berhimpun di rumahNya .^_^ alhamdulillah. n thanks to Jamy dear sbb sudi ajak kite.


Ehehe, mcm muka pak ngah pun ade kan , Along? :P

Okey, post kali ni, cik fiza nak share sdikit sebanyak ape yang dikongsikan pada ceramah semalam sempena menyambut tahun baharu 2014 masihi.
  
"Ya Allah, minta Engkau tukarkan kejahatan kepada kebaikan. Dan, kekalkanlah kebaikan itu, serta Gandakanlah"

Ni antara ayat doa yang dibaacakan sebelum memulakan kuliah beliau. So, kita doa ni supaya Allah sapu semua kejahatan yang kita dah buat dalam tahun 2013 n masa-masa yang lepas, tukarkan ia menjadi kebaikan. Allah boleh beri lebih dari apa yang kita minta kan?


1. Ulama' berpandangan bahawa cuma tolak tahun masihi dengan tahun hijrah. Maksudnya, 2014 - 1435 h. Ahaa, figure yang keluar nanti adalah merupakan jarak antara Nabi kita, Nabi Muhammad SAW dan Nabi Isa AS.

2. Nabi-nabi yang ada tidaklah wafat kecuali cuma berpindah alam sahaja. Ada 4 nabi yang belum Meninggal lagi iaitu 2 yang berada di langit , Nabi Isa dan Nabi Idris. Dan 2 lagi yang berada di Bumi, Nabi Khadir dan Nabi Ilyas.

3. Ada dalil yang mennyatakan n menunjukkan bahawa Nabi Muhammad SAW tidak wafat lagi. Ianya berbunyi seperti ni : Pabila Umatku berselawat kepadaku, memberi salam kepada ku, maka akan ku balas selawat dan salam mereka. Wallahu'alam.

4. Ade 124 000 orang nabi manakala ade beberapa pendapat mengatakan bahawa ade 313/314/315 orang Rasul. Tetapi kita WAJIB tahu 25 orang Rasul. Kalau xtahu, kita BERDOSA.

5. Ade 10 malaikat yang wajib kita beriman. tetapi jumlah sebenar malaikat adalah terlalu ramai dan banyak. 
" Bilangan malaikat itu lebih banyak dari butir-butir pasir yang berada dilautan" 
 
6. Dunia ni banyak menipu. Dan kalau xmenipu, tidaklah ia dipanggil dunia.


Yang ni untuk isteri-isteri dan ibu-ibu.

1. Sunat letak nama pada hari keTUJUH , dengan nama yang baik. Yang ada kaitan dengan:
Nama para NABI
Nama para SAHABAT
Nama para SOLEHIN
supaya, anak nanti perangai elok.

2. Bila mengandung, 6 bulan dan keatas, amalkan baca surah Luqman dan surah Yusuf. bukan sahaja isteri yang baca, malahan si suami pun kena la support :)

3. Sesudah lahinya anak, Azan ditelinga Kanan, Iqamah di telingan KIRI.

4. HARAM jika doktor lelaki yang menyambut kelahiran bayi sbb kalau ade doktor perempuan, kene bagi doktor perempuan n nurse-nurse perempuan untuk merawat ibu (perempuan). Kecuali darurah.

Last skali, orang yang hafal al-Quran, kalau dia lupa apa yang dihafal, Dosa dia lebih BESAR dari segala dosa lain.

Wallahu'alam. betulkan jika ade tersilap. ^_^.
Selamat tahun baharu 2014. Andai ini bingkisan terakhirku, maafkan segala kesalahan. Doakan kejayaan di dunia dan di Akhirat kelak. Assalamualaikum. 


Luv,
R. Nutr. Fiza
(InshaaAllah)

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook