bOleh makan Pil tahan Period?

1:59 PM

Assalamualaikum..
haa, ade citer yang fiza sendiri baru tahu jer.. khAs buat kwn2 se-jantina.. hihi, sempena RAMADHAN.. stay tune..

Hukum wanita mengambil pil penahan haid,adalah harus pada bulan ramadhan dgn niat nak puasa penuh.. tetapi,kalau boleh janganlah melawan fitrah yang Allah jadikan.. lagipun,pil tu sebaiknya ambil ketika perlu.. dibimbangi kesan buruk pd kesihatan..

Semasa haji perpisahan (Hajjatul-Wada’), Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- masuk ...bertemu ‘Aisyah –radhiyallahu ‘anha- dan baginda melihat beliau sedang menangis. Ketika itu ‘Aisyah telah pun berihram umrah. Baginda bertanya; “Kenapa engkau menangis? Barangkali engkau kedatangan haid?”. Jawab ‘Aisyah; “Ya”. Lalu baginda berkata; “Ini (yakni kedatangan haid) adalah suatu ketetapan Allah untuk anak-anak perempuan Adam”. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari ‘Aisyah –radhiyallahu ‘anhu-).

Kaum wanita hendaklah bersabar dan menerima ketetapan Allah. Sekalipun semasa haid ia tidak dapat mengerjakan solat dan puasa, ruang untuk ia ingat kepada Allah masih ada. Ia masih boleh beribadah kepada Allah dengan zikir, tasbih, tahmid, bersedekah, berbuat kebajikan/kebaikan kepada manusia melalui ucapan dan perbuatan di mana semua itu juga merupakan amalan-amalan terbaik atau al-afdhal di sisi Allah.

Wallahu a’lam.

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook