Most viewed

Archive for 2015

Buka mata hati, muhasabah syukur :)

By : Nur Fiza

Gambar sekadar hiasan

Rasa syukur dilahirkan dalam Islam.. Dan keamanan. 
Sedangkan diluar sana, ramai yang tercari-cari cahaya hidup, sorok2 ingin peluk Islam, dah dikenal pasti Islam, dibunuh, dikecam pula.

Rasa syukur dilimpahi kesenangan, ada gadget disisi, setidak-tidaknya masih lebih satu nikmat dihadapan berbanding mereka yang tidak punya apa-apa.

Syukur, bangun pagi sahaja, ada makanan untuk dijamah, malamnya masih boleh berbincang, apa hendak dimakan esok hari. Sedangkan ada mereka yang hanya berbekalkan air paip sebagai alas perut, malamnya tidur kelaparan, esoknya buntu tiada idea apa untuk ditelan.

Syukur, tatkala di traffic light di bawah panas terik, kita masih boleh berteduh di dalam kereta, sejuk selesa dibuai aircond. Sedangkan mereka bermotosikal diluar sana berpeluh-peluh, anak kecil kepanasan.

Syukur, masih diberi nikmat Allah untuk menatap wajah ibu dan ayah. Wajah ibu yang mendamaikan, lagi menenangkan. Taktala ada diluar sana rindu bertemu mereka yang telah pergi. Siang tercari-cari, malam termimpi-mimpi.

Allah, terlalu banyak benda untuk disyukuri sehingga tak mampu disenarai keseluruhannya. Syukurlah. Perhatikan sekeliling, kerana syukur itu menenangkan jiwa yang kusut, mendamaikan hati yang tidak tenteram. 

Alhamdulillah.

First interview..? Part II

By : Nur Fiza
Interview day?

Well well well.. I've mentioned about sleep early a night before this big day right? So... it's the day..

1. Get up early dearies~ Therefore, no need to rush to make final preparations. To dress up and make-up. Okay, my friend warned me not to wear make-up too much. Hey, I'm not that type (>.<)".
Since this is my very first time going to a job interview, I did practiced my script. My very own script. Haha, it may seems silly but I consider it as another preparation. Heee..

2. Go to the place early. My session was at 10.30am. And I arrived there at 10.15am. pheww.. 15 minutes earlier but it's worth. The staff there asked me to filled up a form and being early gimme ample time to settle that first task :) So, do go early ya! You never know what awaits.

3. By the way.., do bring a pen. So you will not have to borrow from the staff. That actually makes you look prepared too!

4. When the time comes.... Take a deep breath and think positive 😊😊. Every interviewer used to be in your shoes and they know how does u feel.  Just focus on your aim, answer every questions calmly and be yourself. The interviewer only wants to know you better via interview. 

Just a humble sharing from this amateur living creature.. Anyway, do not afraid to try something new and dare to fail. Because every failure give you lesson and people who never fail actually never try. Unless they are very lucky! ^__^

Stay tune.! Have courage..!

p/s:oh... sorry for the grammar. wild typing~

First interview..? Part I

By : Nur Fiza
Salam readers and hi!

Life experience, always a good teacher right? ^__^


Today is my first job interview in my life..! Ade kawan cakap,
 " eee teruknya xpernah interview~" (yelah, dah tua di sini)

haha, funny right? But nevermind, everyone has different story in their life  (^_^)v. And today, I am one of the 5 candidates who came for interview at one of the pharmacy in private sector:)

Biggest thing about going for an interview is.. NERVOUS! Of course. Plus, when it is your first time. But don't worry, it is normal and you just have to cool down and manage your stress. But how to? 

Preparations.
What do you need to do or to have before going to an interview?

1. Arrange all your certificates accordingly. You can check this page for more information: 

2. Make copies of your certificates and make sure to sahkan from the authorities. (I asked help from school principal).
A friend of mine also reminded me to make copies of my IC and also my driving license (in case the employer ask for it). Plus, do bring a copy of your resume.

3. Do some homework! Every candidates must have information about the position that you wanted to apply. Not only about the job, but also about the company. Try to review the salary too because usually they will ask about your expected salary. The information you get may benefits you during interview.

4. Pray. Yes, just pray according to your own beliefs. It'll help you feel better. I only have two days to make all the preparations and the best thing to do when you have done everything you can is to.. Pray. Ask for His guidance and blessing. Hoping for the interview session will be smooth and silky :P  
5. A night before interview, sleep early!

Well, this is only 2 days preparations which I believe, I am still lacking at some parts. Do check out other information from the internet or ask any of your friend who already gone through any interview. Stay tune!

Interview day? Please go to the "First interview..? Part II"

p/s:oh... sorry for the grammar. wild typing~

Muse.

By : Nur Fiza


Things that we love the most aren't always the best for us.. 
Blinded by desire, love by emotions, admire by feelings.

Hard .. Either to be selfish , Or take millions steps back now.
Harder, when mouth speaks but heart deny. 
Hardest, losing..

Scare to hurt, but it's hurt. 
Leave it to fate.. Or .. Stop?
Tag : ,

Sebab Allah sayang 😊

By : Nur Fiza
Kehidupan adalah ladang. Di sini manusia diberi peluang bercucuk tanam dan hasilnya adalah untuk dinikmati di dunia sesudahnya kelak. 

Kehidupan tidak pernah lekang dari ujian.   Kesusahan itu ujian. Kesenangan juga ujian. Kenapa diberi ujian pula? Sebab Allah suka bilaa hambaNya mengadu kepadaNya. Cuma itulah, bila ditimpa musibah, mesti kita cepat2 sebut Allah. Namun apabila diberi ujian kesenangan, kadang-kadang kita lupa mendahulukan Allah dari segalanya. 

Allah marah tak?

Allah tu kan Maha segalanya. Of course lah, maha penyayang juga 😊. Dia sentiasa beri peluang untuk hambaNya ingat balik kat Dia.

😯Bila?

Setiap masa 😊. Setiap kali kita bangun dari mati yang sementara tu 😴. Setiap nafas yang kita hela. 

Andai ditimpa musibah, ingat bahawa tu tanda Allah sayang. 😊😊😊. Dia suka dengar hambaNya merayu kepadaNya.  Dan, Dia akan membalas dengan cara yang tak disangka-sangka. Percayalah.

InshhaaAllah. Ada jalan untuk segalanya. InshaaAllah 😊😊.


πŸ‘‰πŸΌHati kecilπŸ‘ˆπŸΌ

Jom baca doa awal tahun!

By : Nur Fiza

Doa awal tahun dibaca 3 kali selepas maghrib malam 1 Muharram. Sesiapa membaca doa ini, syaitan berkata:

"Telah amanlah anak adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan 2 malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan."

InshaaAllah. Betulkan jika tersilap. Jom amalkan!

Tag : ,

Jom baca doa akhir tahun!

By : Nur Fiza

Hari ini adalah hari terakhir pada bulan Zulhijjah dan 1 Muharram akan bermula sebaik sahaja selepas maghrib malam ni. Alert  tak?? 😊

Doa akhir tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu asar atau sebelum masuk waktu maghrib pada akhir bulan Zulhijjah. Sesiapa yang membaca doa ini , syaitan akan berkata: 

"Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"


InshaaAllah. Betulkan jika silap. Jom amalkan :)
Tag : ,

What future tells me?

By : Nur Fiza
It's a warm morning, and bird's chirping woke me up. 
One question pop up in my mind, " What I wanna do next?"

Last night was awful, full of tears and thought. Wise words from friends, encouragements and questions. I guess it is a normal episode for a graduate-to-be student very soon enough. Thinking about what to do after graduate?

Two days has passed after my very last exam in university life . All left is just thesis dissertation. My brain can't stop thinking about next steps. Too many thought, undecided plan, dis organized plan, everything clump together in my mind. What future holds?

Some said, you never know unless u take a first step. Yeah, they're right. But this is a big decision in life. What if it is a mistake? Haha, a question from coward eyh?
And people will say, face it and fix it. Don't look back and just go on.

Courage.
Where were you since last 3 years? Unsolved puzzle in my mind. 

Scattered words from a scattered mind. But one question keeps rolling, "What i wanna do next?"
Future hasn't tells me any, yet.
 
Tag : ,

It's Ramadhan Kareem! but.. caffein withdrawal?

By : Nur Fiza
Assalamualaikum readers.

Alhamdulillah!! we have arrived Ramadhan! The most waiting month in Hijr Calendar. Hows first tarawih? and Hows first Ramadhan sahur? Surely everyone had planned well.

This time, my Ramadhan is at Universiti and its final exam time! Well, it's a common for student to drink coffee while study for exams right??
Get caffeinated previously, of course will be quite challenging to bear stopping coffee or nescaffe during Ramadhan. Here I'd like to share a lil bit of info !

Check it out! I got this from Mr Kevin Zahri .

Usual symptom of caffeine withdrawal that usually experienced in 1 to 2 days of Ramadhan:
1) Headache (especially behind eyes)
2) Pain in joints
3) Lack of spirit and energy
4) Sensitive towards bright light ( eg. sunlight)
5) Hardly to focus or talk

So.. You guys have any ? Don't worry, Sometimes people said, during Ramadhan our body will rest as we had eat a lot for other 11 months. Relax, everything will be just fine!
Don't forget tarawih tonite!

All the best for this Ramadhan!

We Care. Do you? .campaign.

By : Nur Fiza

Kempen | We Care, Do You?

Kita sering tercari-cari siapakah di kalangan manusia pada hari ini yang pantas dijadikan contoh ikutan dalam perjuangan menegakkan kalimah al-Haq. Kita mahu mencontohi beliau baik dari sisi istiqamahnya, baik dari segi tsabatnya, baik dari segi jihad, kesungguhan dan pengorbanannya. Nah! Salah seorang dari insan yang pernah memiliki sifat-sifat ini ialah as-Syahid Dr Abdul Aziz Rantisi. Pada 17 April 2015 tahun ini sudah genap sebelas tahun as-Syahid meninggalkan kita semua. Beliau dibedil oleh helicopter Apache Zionis Israel dengan peluru berpandu Hellfire yang juga telah mengambil nyawa as-Syahid Syeikh Ahmad Yassin dua puluh enam hari lebih awal.

Sebelum kakinya melangkah keluar dari rumah kerana menziarahi keluarga selepas waktu isya, beliau dengan hati penuh harap berkata ‘Semuga Engkau masukkan kami ke dalam syurga mu Ya Allah. Inilah puncak harapanku..” Tidak beberapa langkah dia meninggalkan rumah, kedengaranlah bunyi ledakan. Ternyata helicopter Apache telah siap menunggu dan menganugerahkan apa yang didambakan oleh as-Syahid. “Ia adalah kematian samada dengan pembunuhan atau barah. Tidak ada yang berubah samada dengan Apache atau sakit jantung. Dan aku memilih Apache..” Bukti bahawa as-Syahid gembira dengan anugerah ini tergambar dari senyuman yang menguntum dari bibirnya dan darah yang terus mengalir setelah 24 jam beliau syahid yang menghamburkan bau harum kasturi. Semua yang hadir menziarahi jenazah as-syahid yang mulia melihat kebesaran Allah dan benarnya janji Allah dan Rasulnya. “Jangan kamu menyangka mereka yang mati syahid itu mati, bahkan mereka hidup dan diberi rezeki, hanya kamu tidak mengetahuinya.”

Pendirian As-Syahid Abdul Aziz Rantisi terhadap perjuangan, cintanya terhadap tanah-airnya bumi Palestin dan Baitul Maqdis yang suci telah sedia kita maklumi. Dia mengabdikan seluruh hidupnya untuk jihad dan untuk al-Quds. Inilah yang digambarkan oleh isteri as-syahid Ummu Muhammad, beliau adalah gambaran ayat Allah ‘Sesungguhnya tidak dijadikan manusia dan jin melainkan untuk menyembah Dia.’ Sebagaimana juga as-Syahid syeikh Ahmad Yasin yang mendahului beliau, Israel tidak pernah merasa aman dengan beliau yang tidak pernah mengenal erti mengalah dan lemah. Tidak seperti pemimpin-pemimpin Palestin secular yang siap untuk menggadaikan prinsip dan tanah air atas nama rundingan damai, As-Syahid Abdul Aziz Rantisi tidak pernah berganjak dari keyakinan bahawa bumi Palestin tidak mungkin ditukar ganti dengan apapun. Pilihan yang ada pada Israel hanya satu iaitu keluar dari bumi Palestin yang mereka jajah dan kembalikan hak rakyat Palestin yang mereka rampas. Jika mereka gagal untuk melakukan ini maka bersedialah untuk berhadapan dengan api jihad yang akan terus bersemarak membakar jiwa-jiwa para mukmin sehingga akhir. Hasrat Zionis untuk melihat lumpuhnya HAMAS dengan terbunuhnya dua pemimpin utama dalam selang 4 minggu meleset sama sekali. Bahkan kematian dua tokoh ini menyuburkan lagi jihad di bumi Palestin dan kini setelah enam tahun kedua mereka meninggalkan kita, Palestin terus berdiri teguh berhadapan dengan segala macam kekuatan yang ditalakan dunia ke atas mereka. Bukan sahaja mereka diperangi oleh senjata-senjata terkini bahkan mereka dikepung dan di kelilingi oleh tembok-tembok kematian serta dikhianati pula oleh saudara-saudara seagama yang bersekongkol dengan musuh-musuh untuk mencengkam Gaza dan Tanah suci al-Quds. Inilah karamah yang terbit dari kehebatan as-syahid Syeikh Ahmad Yassin dan as-Syahid Dr Abdul Aziz Rantisi.

‘Di belakang seorang lelaki yang agung pastinya seorang wanita yang mulia’, demikianlah ungkapan yang disebut kepada isterinya Ummu Muhammad. Namun Ummu Muhammad segera menyanggah kata-kata ini. Sebaliknya beliau memuliakan ibu as-syahid yang mana di atas didikan kemuliaan dan kehebatan dari almarhumah ibunyalah lahir as-syahid Abdul Aziz Rantisi. Beliau digambarkan oleh isterinya sebagai seorang suami, ayah dan datuk yang bukan sahaja melimpah dengan kasih-sayangnya terhadap isteri, anak-anak dan cucu-cucu bahkan kasih-sayang itu akan segera diluahkan sebaik sahaja ada ruang dan kesempatan. Bahkan ketika dikelilingi oleh tugasan yang banyak termasuk ketika melayan para tetamu dan wartawan beliau akan berhenti sebentar untuk menegur anak-anaknya dengan penuh kemesraan. Lantaran itu tidak seorangpun dari anak-anaknya dan cucu-cucu (14 orang semuanya) yang tidak merasakan kemesraan ayah dan datuk mereka sehingga mereka semua bercita-cita untuk mengikuti jejak langkah as-syahid dalam perjuangan.

Kelembutan as-syahid terhadap keluarga digambarkan oleh Ummu Muhammad dalam satu pengalaman di mana beliau tersinggung peti televisyen sehingga pecah skrinnya. Beliau begitu bimbang kerana sekatan ekonomi tidak memungkinkan mereka menggantikan TV yang pecah itu. Tetapi as-Syahid yang melihat kebimbangan Ummu Muhammad telah memujuk beliau dan berkata “Qadarallah maa syafaa’a fa’al” (Setiap sesuatu itu ada tempoh akhirnya). Semuga contoh-contoh kecil dari tokoh besar ini membekas di hati kita semua dan menjadikan kita berjiwa besar dan tidak terikat dengan dunia. Sesungguhnya membebaskan diri dari kesempitan dunia lah yang menjadikan seseorang itu mendambakan kehidupan akhirat yang kekal abadi.

Ketegasannya di dalam perjuangan tidak dipersoalkan. Sewaktu as-Syahid Abdul Aziz Rantisi diusir bersama 416 oarng pejuang oleh Israel di selatan Lubnan pada tahun 1992, beliau didatangi oleh seorang wartawan media barat mengajukan soalan ‘Kenapa HAMAS enggan iktiraf Israel’. Jawapan yang diberikan oleh as-Syahid Abdul Aziz Rantisi meninggalkan wartawan tersebut sendiri kebibungan. Israel yang mana? Israel 1948? Atau Israel 1967? Atau Israel 1981? Atau Israel 1993? Atau Israel 2000? Hakikatnya Israel adalah entiti palsu yang tidak punya sebarang sempadan yang hakiki. Bagaimana mengiktiraf sebuah Negara haram yang tidak punya sebarang ketentuan sempadan kerana ia didirikan di atas Negara orang lain yang dirampok dan dirampas semaunya dan sekehendak hati mereka. Lantaran itu as-Syahid Abdul Aziz Rantisi berikrar “Israel tidak akan mengenal keamanan, kami akan memerangi mereka sehingga Palestin dibebaskan, dibebaskan seluruhnya.”

Inilah gambaran orang-orang beriman yang digambarkan oleh Allah SWT ‘…Mereka kasih kepada Allah dan Allah kasih kepada mereka, mereka berkasih sayang sesame mukmin (izillah alal mu’mimin) dan tegas terhadap golongan kafir (a’izatul alal kafirin), mereka berjihad pada jalan Allah dan tidak takut kepada celaan orang-orang yang mencela…”

As-syahid Abdul Aziz Rantisi dilahirkan pada 23 Oktober 1947 berhampiran Jaffa (Yaffa) dan syahid pada 17 April 2004.

Dr Hafidzi Mohd Noor
Pengerusi MyCare
Humanitarian Care Malaysia

Admin : MKH
Tag : ,

Gadget Biz.. visit HAFA Tech.!

By : Nur Fiza
Assalamualaikum dear readers..

My new page was launched quite a while ago! So.. I would like everyone to visit my page and like HAFA tech.!
HAFA tech offer you gadget with high quality and affordable price! GST? no worries! price will be updated soon!
Items will be updated by time.. ^__^

click the link and it will navigate you to HAFA Tech!


Thank you readers!

Nurfiza

Tag : ,

MAKJASA. A finale.

By : Nur Fiza
The ninth and the last MAKJASA in Universiti Putra Malaysia life. And to all my friends.. I presented u with ..


Majlis Makan Malam Kilauan Berjasa IX, Kolej 17, Universiti Putra Malaysia

"Adalah menjadi harapan saya agar rakan pelajar yang bakal bergraduat nanti dapat mengaplikasikan sepenuhnya segala ilmu yang diperoleh dari segi akademik mahupun sahsiah dalam menabur bakti kepada agama, bangsa dan seterusnya, Negara. Saya percaya, ilmu dan pengalaman yang baik dan bermanfaat adalah untuk dikongsikan bersama masyarakat di luar sana. Sedarlah wahai sahabat seperjuangan sekalian, kita adalah generasi yang bakal meneruskan perjuangan bangsa. Justeru, janganlah kita berasa rendah diri, lemah, takut atau mahu kebelakang, kerana saya percaya, kita telah dididik untuk menjadi insan yang berketrampilan dan mempunyai nilai-nilai murni yang tinggi."
Nurfiza.2015

Grand finale~

By : Nur Fiza

It has been 3 weeks I step into my final semester degree life.

While strugling for the project and thesis , it is best to jog and take in fresh air sometime. ^___^.

Thanks friends, I truly feel accepted.
We are the nutritionist-to-be this year!!

Tag : , ,

Tanyalah ustaz- keberkatan doa ibu bapa

By : Nur Fiza

Ada beberapa sebab kenapa seseorang itu tidak mendoakan isteri/suami/anak/keluarga:

1- Tidak faham fungsi kekeluargaan atau kurangnya ilmu kekeluargaan.
2- Menjadikan doa sebagai tradisi sahaja dan tidak menghayati kepentingan berdoa
3- Terlalu merasa senang sehingga hilang rasa kebergantungan kepada Allah

Bila pula waktu doa mustajab?

1- Selepas solat sunat tahajud.
"Allah kejut kita sebab Allah nak dengar doa kita."
2- Selepas solat fardhu
"Jangan cepat2 nak bangun dr sejadah."
3- Orang2 yang berpuasa, waktu nak berbuka.
4- Dalam sujud.
5- Di antara azan dan iqamat
6- Ketika waktu hujan.
"Ingatlah,
Waktu Allah gerakkan hati kita untuk berdoa, itulah waktu yang terbaik."

Eh, kenapa doa kita terhalang?
"Jangan marah Allah taala tau!"
Masakan dikabulkan doa seseorang itu bilamana dia sentiasa memberikan dirinya dengan perkara haram.

1- kalau kita makan dan minum dari sumber yang haram. "Perbetulkan rumah tangga itu dari dapur" masukkan elemen2 halal di dapur.
2- kerana memakai pakaian yang haram
3- kerana melakukan perkara haram
4- kerana hati kita keras. Mcm mana? Derhaka kepada Allah, derhaka kepada Ibu bapa, tidak sentiasa menyebut nama Allah, "ya Latiff" untuk melembutkan hati.

Mcm mana kalau parents kecik hati dengan anak2? Kenapa anak2 selalu tak jaga hati ibu bapa?
Mungkin tiada keberkatan dalam doa kita.

1- sebagai anak, wajib membuat kebaikan kepada ibu bapa. Sebagai ibu bapa, bimbing anak2 untuk berbuat kebaikan kepada ibu bapa. "Jadilah anak yang sentiasa mencari kegembiraan ibu bapa kita kerana disitu ada keberkatan doa."
2- Sentiasa mencari keampunan dari ibu bapa.
3- Kena sentiasa sabar.
4- banyakkan berdoa kepada Allah supaya lembut hati ibu bapa or anak.
" bilamana kita dapat ayah ibu or anak yg keras hati, kita kena selalu doa supaya dilembutkan hati"

Jangan sesekali kita termasuk dlm kalangan anak derhaka. Kalau tergolong dalam kalangan tu, doalah sebanyak mana pun, doa akan terhalang kerana status anak derhaka tu.

Apabila anak tak dapat doa dari parents, hati anak akan jadi keras, syaitan mudah memimpin dia, anak akan hilang sifat-sifat dan nilai kekeluargaan dalam diri anak, tiada keberkatan dalam hidup dia dan jiwa anak akan mudah terganggu atau dipanggil jiwa kacau.

Apakah doa yang boleh melembutkan hati kita, anak, suami dan keluarga?

"Surah taha ayat 1-5"

Semoga jadi pedoman bersama ^_^

Bawa hatiku untukmu. Salam maulidurrasul .

By : Nur Fiza

Hari ini aku melihat banyak fitnah ditabur, seolah olah fakta yang dikata.

Hari ini aku mendengar bermacam umpatan dan perkataan sia sia begitu senang dicanang. Situ sana sini.

Seluruh pancaindera tercabar dek kemanisan dunia.

Hari ini juga aku merasakan, kekasih hati sedang menitiskan air mata. Syurga miliknya, tapi hati dan minda, jauh terkenang umatnya. Saat menghembuskan nafas terakhir, saat roh berpisah dengan jasad, saat bintang pudar sinarnya, dia masih mengenangkan umat.

Hari ini..
Ulangtahun kelahiranmu..
Maaf kerana membuatmu duka..
Maaf kerana terasa hati masih jauh denganmu walaupun rasa cintamu sentiasa untuk kami..

Hanya yassin dan al-fatihah mampu ku kirimkan..
Semoga tenang di sana, kekasihku..

Rasulullah SAW.
Selawat dan salam ke atas junjungan mulia, Muhammad SAW.
Salam maulidurrasul.

- Copyright © Wings of Words - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -