Most viewed

Archive for 2009

I leave him for the sake of Allah

By : Fiza Chan..!
daffodil
Editor : everjihad

Dengan nama Allah
Sebaik-baik Pemberi Ganjaran
...

Namamukah yang tertulis di luh mahfuz sana?
Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?
Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?
Aduhai pria.
Adakah kau yang tercipta untukku?
Jawab pertanyaanku ini.
Jawab!

Kau takkan pernah dapat memberi jawapan
Kerna jawapannya bukan di tanganmu
Tetapi di tanganNya.
Di tangan Tuhan kita; Allah
Tuhanku dan Tuhanmu

Gelisahku memikirkan dirimu
Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku
Aduhai pria
Maafkan aku.
Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu

Jemput diriku pabila waktunya tiba
Sebelum sampai saat itu, biarkan aku sendiri bersama Si Dia
Akan kucipta cinta bersama Dia
Sebelum kucipta cinta antara kita

Jadilah dirimu kumbang yang hebat
Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar

"i've leave him for the sake of Allah"

Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu sayang
Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata
Yakinlah!
Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti

Dan sesungguhnya hari kemudian
itu lebih baik bagimu
daripada yang sekarang (permulaan).
Dan kelak Tuhanmu
pasti memberikan karunia-Nya kepadamu ,
lalu (hati) kamu menjadi puas.
[Ad dhuha: 4 & 5]

Untuk itu
Aku tinggalkan dirimu padaNya

Sesungguhnya
aku bertawakkal
kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu.
Tidak ada suatu binatang melata
melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya.
Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus.
(Allah Maha Adil)
[Hud: 56]


usah bersedih atas perpisahan sementara ini
jika benar dia tercipta untukmu
tiada apa yang dapat menghalangnya
sebelum saat itu tiba
berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan
mohonlah padanya dengan penuh mengharap


Yakinlah pada janji Allah!

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)
[An Nur: 26]

Beruntunglah kamu !
tatkala Allah memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita
Allah memilihmu sayang
Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini

maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya
sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu
dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya
[ As Syams: 8-10]

Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:
"Tuhan kami ialah Allah"
kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,
maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:
"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;
dan gembirakanlah mereka
dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu
[Fussilat:30]

Dan tika kamu merasa lemah
Mohonlah kekuatan dariNya
Allah itu dekat
yakin pasti

Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,
maka mohonlah perlindungan kepada Allah.
Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui
[Fussilat:36]



Sayang,
kamu intan terpilih
jagalah kilauanmu sayang
jangan biarkan sang kumbang merosakkannya sebelum yang halal tiba
aku mendoakanmu
sentiasa
~

Karya asal : daffodil At-toriq

Salam Maal Hijrah 1431

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

Kepada umat Islam seantero Bumi Allah ini...
Fiza amik kesempatan nak ucapkan selamat tahun Baru Hijrah 1431.. Semalam baca x doa akhir dan awal tahun.. kAlau bAca, beruntunglah bagi kAmu.. =) kalau terlupa, tahun depan, insyaAllah, sempat lg..

Hijrah merupakan Kalimah yang besar maknyanya dan luas konteksnya.. Kalau dr segi istilahnye, Hijrah ialah perpindahan Nabi Muhammad SAW dan sahabat Ke mAdinah untuk menegakkan Syiar Islam.. Dan dari segi lainnya, Hijrah ialah perpindahan atau perubahan kepada yang lebih baik.. Jadi, kita sebagai umat Islam, terutama di Malaysia, Panjatkanlah Syukur kepadaNya atas segala nikmat yg kita terima, dan berusahalah untuk menjadi umat terbaik dalam Kalangan yang terbaik..!

" jADikan hari Ini lebih baik darI semalam, dan esOk lebIh baik daripada hAri Ini.."

~BitTaufiq , wanNajah~

New life Chapter

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

32 days 'war' ends todAy..

Alhamdulillah... it's been abOut a mOnth.. =)

This moment begins the new chapter in my life.. mY hOpe?
to start this chapter with a better lIfe..
and, please prAy for mY success!!!
Tag : ,

still Want tO suicide?

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

Br sekejap tAdi menghabIskan pUlut ikAn kEring.. mAnyak sEdap maa!!!:P

Terdetik di hati mahU berkOngsi satu ilmu yang baru fiza dapat sambil2 jawab sOalan Syariah Td..

mAksud hadis :

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya : Rasulullah SAW bersabda : sesiapa yang membunuh dirinya dengan terjun dari puncak gunung, maka dia akan terjun ke dalam neraka secara berterusan untuk dirinya dan akan dikekalkan dalam api neraka untuk selama-lamanya, sesiapa yang membunuh dirinya dengan meminum racun maka dia akan merasai racun itu dalam neraka jahannam secara berterusan dan dia akan dikekalkan didalam neraka tersebut untuk selama-lamanya. Begitu juga sesiapa yang membunuh dirinya dengan sepotong besi, maka dengan besi yang tergenggam ditangannya itulah dia akan menikam perutnya dalam api neraka jahannam secara berterusan dan akan dikekalkan dalam neraka tersebut untuk selama-lamanya.

it's getting clOser... and 'alien' suddenly come oUt :P

By : Fiza Chan..!
SPM ; 17 HARI LAGI

Assalamualaikum.. dear blOggie..

it's been a lOng tYme i haven't write..

mAny thIngs suddenly came out as i'm getting clOser to my SPM.. i can't hardly understand and stOp them.. bUt as a Muslimah.. i shOuld set my mInd thAt all thOse things are one of the cHallenge in maturing my mind for the future life.. well, i'm really not into real wOrld yet.. bUt..( haha , still have the 'but'..) but, i really hOpe thAt i cAn live mY life calmly ( ade ke p'kataan inggeris nie?)... uGh..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


nAaaHH!, jUst keep focusing on yOur SPM fIza chAn..!! gAnbatte nE! :P
Tag : ,

Zaman gElap, Renaissance, RefOrmatiOn??

By : Fiza Chan..!
SPM : 34 HARI LAGI

Assalamualaikum, sahabat..

Semakin hampir saat kita melangkah ke 'medan tempur' .. Dalam menuju ke arah itu, telah banyak usaha yang kita lakukan.. kertas bertimbun-timbun.. punya lah kne dRill ngan cikgu..

statistik sEt sOalan kali ini nampaknya telah didahului oleh +mAth!

  1. +mAth
  2. Sejarah
  3. Physics
  4. BiOlogy
  5. ChemistRy
  6. Mathematics
  7. P. Al-Quran dan Al-Sunnah
  8. P. Syariah Islamiah
  9. Bahasa Arab Tinggi
  10. Bahasa Melayu
  11. BahAsa Inggeris
  12. EST
dEmikian adalah cArta terhangat di Naim..

Dalam kekalutan menyiapkan segala modUl dan Papers, sEmUa Orang kelihAtan semAkin lAin dr bIasa.. EverYonE is Under pressure.. No moRe lAughs yang 'dahsyat2', tO smIle pUn susAh.. EvEn me, and my belOved TEAM 7. gUys, I understand Our presSure..

Fizah akUi ini 'masa Ujian' bagi kIta.. trUst me, everYthing wilL Be OoOkEy!! keEP ON striving.. and, please, let us understand eaCh oTHer.. Yesterday was the mOst pressured dAy fOr All Of Us.. Let bYGoNE BE BYGoNE K..

C yA in Chemistry Seminar on tHis cOming mOnday (18/10/09)..

Love u gUys..
Tag : ,

Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2009

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

sahabat-sahabat, Udah2 lerr nGan mOod rayer,, SPM dOk tunggu dah Oii.. hee..

bAgi calOn2 yang belUm ada jadual waktu exam, tertanya-tanya kat mana nak cari, blUrr lagi, haaa, mai cnIe, nak bagi... mUdah jer, klIk lInk kat bWh nie, n dOwnlOad, Oke?


"As simple As ABC, right??" hikhik..

gAnbatte Ne!
Tag : ,

Rayer3~

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

dEar bLoGGie..

so lOng, tOday is 9th of Syawal... hee... tHis year punyer rAyer is the bEst amOng the bEst..

Open hOuse at oWn hOuse.. wHoa.. :P

heRe are sOme piCtUres..



selamat hari rayer....
Tag : ,

Ramadhan mendidik Nafsu..?

By : Fiza Chan..!
Hari Rabu baru2 ini, dUk ler BersiAp sedia kat majsid.. tunggu cIkgu-cikgI hbIs es-KaY-bEe... ader la wat solat sunat skit..

dOk tunggu2.. x siap lagi.. agak lama dari kebiasaan, plIk lah jGk.. pastU, ada lah, rakan seperjuangan bangun memecahkan kebOringan.. tAzkirah nyer~ berbunyi mcM nie...

Semasa Awal penciptaan nafsu, Allah SWT bertanya kepAdA nafsu;

Man Ana? wa mAn Anta?

Dengan Angkuh, Nafsu menjawab.. ;

Ana ana, wa Anta Anta..

Lalu Allah mencampakkan Nafsu ke daLAM NERAKA selamA beberapa Waktu.. Setelah itu, Allah SWT mengeluarkan nafsu dan bertanya soalan yang sama.. Dan sekali lagi juga nafsu memberi jawapan yang sama.. lAlu... Allah mencampakkan nAfsu ke Dalam penjara kelaparan..

Setelah beberapa ketika, Allah SWT mengeluarkan nafsu dan bertanya ;

Man Ana, Wa man Anta?

Nafsu menjawab..;

Anta Rabbi, wa Ana 'abDika

Kesimpulan : Nafsu boleh di didik dengan kelaparan/rasa lapar..

wallahu'alam..

haa, renung2kan, kenapa, walau kita sedang berpuasa, ada lagi berlaku kes2 yang tidak diingini? apa dah jadi dengan nafsunya?

tHanks dAsh!

CIRI PEMIMPIN ISLAM SEBENAR- dr blOg Abg Raja

By : Fiza Chan..!
Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.

Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayidatina 'Aisyah menceritakan 'Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga.

Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang.'

Pernah baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah baginda teramat lapar waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina 'Aisyah belum ke pasar. Maka Nabi bertanya, 'Belum ada sarapan ya Khumaira?' (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina 'Aisyah yang bererti 'Wahai yang
kemerah-merahan') Aisyah menjawab dengan agak serba salah, 'Belum ada apa-apa wahai
Rasulullah.' Rasulullah lantas berkata, 'Jika begitu aku puasa saja hari ini.' tanpa sedikit tergambar rasa kesal di raut wajah baginda.

Sebaliknya baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami sedang memukul isterinya. Rasulullah menegur, 'Mengapa engkau memukul isterimu?' Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, 'Isteriku sangat keras kepala! Sudah diberi nasihat dia tetap degil juga, jadi aku pukul lah dia.' 'Aku tidak bertanyakan alasanmu,' sahut Nabi s. a. w. 'Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?'

Pernah baginda bersabda, 'sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik,kasih dan lemah lembut terhadap isterinya.' Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai pemimpin umat.

Pada suatu ketika baginda menjadi imam solat. Dilihat oleh para sahabat,pergerakan baginda antara satu rukun ke satu rukun yang lain amat sukar sekali. Dan mereka mendengar bunyi menggerutup seolah-olah sendi-sendi pada tubuh baginda yang mulia itu bergeser antara satu sama lain. Sayidina Umar yang tidak tahan melihat keadaan baginda itu langsung bertanya setelah selesai bersembahyang, 'Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah tuan menanggung penderitaan yang amat berat, tuan sakitkah ya Rasulullah?'
'Tidak, ya Umar. Alhamdulillah, aku sihat dan segar.'

'Ya Rasulullah...mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi bergeselan di tubuh tuan? Kami yakin engkau sedang sakit...' desak Umar penuh cemas.

Akhirnya Rasulullah mengangkat jubahnya. Para sahabat amat terkejut. Perut baginda yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi batu kerikil, buat untuk menahan rasa lapar baginda. Batu-batu kecil itulah yang menimbulkan bunyi-bunyi halus setiap kali bergeraknya tubuh baginda.

Ya Rasulullah! Adakah bila tuan menyatakan lapar dan tidak punya makanan kami tidak akan mendapatkannya buat tuan?' Lalu baginda menjawab dengan lembut, 'Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi apakah akan aku jawab di hadapan ALLAH nanti, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban kepada umatnya?' 'Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah ALLAH buatku, agar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia ini lebih-lebih lagi tiada yang kelaparan di Akhirat kelak.'

Baginda pernah tanpa rasa canggung sedikitpun makan di sebelah seorang tua yang dipenuhi kudis, miskin dan kotor.

Hanya diam dan bersabar bila kain rida'nya direntap dengan kasar oleh seorang Arab Badwi hingga berbekas merah di lehernya. Dan dengan penuh rasa kehambaan baginda membasuh tempat yang dikencing si Badwi di dalam masjid sebelum menegur dengan lembut perbuatan itu.

Kecintaannya yang tinggi terhadap ALLAH swt dan rasa kehambaan yang sudah sebati dalam diri Rasulullah saw menolak sama sekali rasa ke tuanan.

Seolah-olah anugerah kemuliaan dari ALLAH langsung tidak dijadikan sebab untuknya merasa lebih dari yang lain, ketika di depan ramai mahupun dalam keseorangan.

Pintu Syurga telah terbuka seluas-luasnya untuk baginda, baginda masih lagi berdiri di waktu-waktu sepi malam hari, terus-menerus beribadah hinggakan pernah baginda terjatuh lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak.

Fizikalnya sudah tidak mampu menanggung kemahuan jiwanya yang tinggi.Bila ditanya oleh Sayidatina 'Aisyah, 'Ya Rasulullah, bukankah engkau telah dijamin Syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?' Jawab baginda dengan lunak, 'Ya 'Aisyah, bukankah
aku ini hanyalah seorang hamba? Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba-Nya yang bersyukur.'

jOm! hAyati surAh yAsin.. (part 2)

By : Fiza Chan..!
Dan sudah tentu akan ditiupkan sangkakala (menghidupkan orang-orang yang telah mati; apabila berlaku yang demikian) maka semuanya segera bangkit keluar dari kubur masing-masing (untuk) mengadap Tuhannya. (51)
(Pada ketika itu) orang-orang yang tidak percayakan hidup semula berkata: Aduhai celakanya kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari kubur tempat tidur kami?,, (Lalu dikatakan kepada mereka): Inilah dia yang telah dijanjikan oleh Allah Yang Maha Pemurah dan benarlah berita yang disampaikan oleh Rasul-rasul. (52)
Hanyalah dengan berlakunya satu pekikan sahaja, maka dengan serta-merta mereka dihimpunkan ke tempat perbicaraan Kami, semuanya dibawa hadir (untuk menerima balasan). (53)
Maka pada hari itu, tidak ada seseorang yang akan dianiaya sedikitpun dan kamu pula tidak akan dibalas melainkan menurut amal yang kamu telah kerjakan. (54)
Sesungguhnya penduduk Syurga pada hari itu, berada dalam keadaan sibuk leka menikmati kesenangan; (55)
Mereka dengan pasangan-pasangan mereka bersukaria di tempat yang teduh, sambil duduk berbaring di atas pelamin; (56)
Mereka beroleh dalam Syurga itu pelbagai jenis buah-buahan dan mereka beroleh apa sahaja yang mereka kehendaki; (57)
(Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani. (58)
Dan (sebaliknya dikatakan kepada orang-orang yang kafir): Berpisahlah kamu pada hari ini, hai orang-orang yang berdosa, (dari bercampur gaul dengan orang-orang yang beriman). (59)
Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya dia musuh yang nyata terhadap kamu! (60)


Dan (Aku perintahkan): Hendaklah kamu menyembahKu; inilah jalan yang lurus. (61)
Dan sesungguhnya Syaitan itu telah menyesatkan golongan yang ramai di antara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka tidakkah sepatutnya kamu berfikir dan insaf? (62)
Yang kamu saksikan sekarang ialah Neraka Jahanam, yang kamu selalu diancam memasukinya (kalau kamu tidak taatkan perintah Allah). (63)

Rasalah kamu bakarannya pada hari ini, disebabkan perbuatan kufur yang kamu telah lakukan! (64)
Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus) dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing) dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan. (65)
(Mata hati orang-orang yang menderhaka itu rosak) dan kalau Kami kehendaki, Kami berkuasa menghapuskan bentuk dan biji mata kepala mereka menjadi rata, sehingga masing-masing menerpa mencari-cari jalan (yang biasa mereka lalui). (Kiranya dijadikan demikian) maka bagaimanakah mereka dapat melihatnya? (66)
(Kekuatan akal fikiran mereka juga tidak sihat) dan kalau kami kehendaki, kami berkuasa mangubahkan keadaan jasmani mereka (menjadi kaku beku) di tempat yang mereka berada padanya; maka dengan itu, mereka tidak dapat mara ke hadapan dan juga tidak dapat undur ke belakang. (67)

Dan (hendaklah diingat bahawa) sesiapa yang Kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kembali kejadiannya (kepada keadaan serba lemah; hakikat ini memang jelas) maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya? (68)
(Nabi Muhammad bukanlah penyair) dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya, dan kepandaian bersyair itu pula tidak sesuai baginya. Yang Kami wahyukan kepadanya itu tidak lain melainkan nasihat pengajaran dan Kitab Suci yang memberi penerangan; (69)
Supaya dia memberi peringatan kepada orang yang sedia hidup (hatinya) dan supaya nyata tetapnya hukuman (azab) terhadap orang-orang yang kufur ingkar. (70)

Tidakkah mereka melihat dan memikirkan, bahawa Kami telah menciptakan untuk mereka binatang-binatang ternak, di antara jenis-jenis makhluk yang telah Kami ciptakan dengan kekuasaan Kami lalu mereka memilikinya? (71)
Dan Kami jinakkan ia untuk kegunaan mereka; maka sebahagian di antaranya menjadi kenderaan mereka dan sebahagian lagi mereka makan. (72)
Dan mereka beroleh berbagai faedah dan kegunaan pada binatang ternak itu dan juga beroleh minuman; maka mengapa mereka tidak mahu bersyukur? (73)
Dan tergamak mereka menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah, (dengan harapan) semoga mereka mendapat pertolongan (dari makhluk-makhluk itu). (74)
Benda-benda yang mereka sembah itu tidak dapat sama sekali menolong mereka, sedang benda-benda itu sendiri menjadi tentera yang akan dibawa hadir (pada hari kiamat, untuk memberi azab seksa) kepada mereka. (75)
Maka janganlah engkau (wahai Muhammad) berdukacita disebabkan tuduhan-tuduhan mereka (terhadapmu). Sesungguhnya Kami sedia mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka nyatakan. (76)
Tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah dia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati), (77)
Serta dia mengemukakan satu misal perbandingan kepada Kami (tentang kekuasaan itu) dan dia pula lupakan keadaan Kami menciptakannya sambil dia bertanya: Siapakah yang dapat menghidupkan tulang-tulang yang telah hancur seperti debu? (78)
Katakanlah: Tulang-tulang yang hancur itu akan dihidupkan oleh Tuhan yang telah menciptakannya pada awal mula wujudnya dan Dia Maha Mengetahui akan segala keadaan makhluk-makhluk (yang diciptakanNya); (79) Tuhan yang telah menjadikan api (boleh didapati) dari pohon-pohon yang hijau basah untuk kegunaan kamu, maka kamu pun selalu menyalakan api dari pohon-pohon itu. (80)

Tidakkah diakui dan tidakkah dipercayai bahawa Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi (yang demikian besarnya) berkuasa menciptakan semula manusia sebagaimana Dia menciptakan mereka dahulu? Ya! Diakui dan dipercayai berkuasa! Dan Dialah Pencipta yang tidak ada bandinganNya, lagi Yang Maha Mengetahui. (81)
Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Dia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: Jadilah engkau!. Maka ia terus menjadi. (82)
Oleh itu akuilah kesucian Allah (dengan mengucap: Subhaanallah!) Tuhan yang memiliki dan menguasai tiap-tiap sesuatu dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan. (83)

Bukankan menghayati makna Al-Quran itu salah satu daripada ubat hati??
Tag : ,

jOm! hAyati surAh yAsin..

By : Fiza Chan..!
Ya-Seen
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Yaa Siin. (1)
Demi Al-Quran yang mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap kukuh, (2)
Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad adalah seorang Rasul) dari Rasul-rasul yang telah diutus, (3)
Yang tetap di atas jalan yang lurus (agama Islam). (4)
Al-Quran itu, diturunkan oleh Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani, (5)
Supaya engkau memberi peringatan dan amaran kepada kaum yang datuk neneknya telah lama tidak diberikan peringatan dan amaran; sebab itulah mereka lalai. (6)

Demi sesungguhnya, telah tetap hukuman seksa atas kebanyakan mereka, kerana mereka tidak mahu beriman. (7)
Sesungguhnya Kami jadikan (kesombongan dan keengganan mereka tunduk kepada kebenaran sebagai) belenggu yang memberkas kedua tangan mereka ke batang leher mereka; (lebarnya belenggu itu) sampai (menongkatkan) dagu mereka lalu menjadilah mereka terdongak. (8)
Dan Kami jadikan (sifat tamak dan gila mereka kepada harta benda dan pangkat itu sebagai) sekatan (yang menghalang mereka daripada memandang kepada keburukan dan kesingkatan masa dunia yang ada) di hadapan mereka dan sekatan (yang menghalang mereka daripada memikirkan azab yang ada) di belakang mereka (pada hari kiamat). lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar). (9)
Dan (dengan sebab itu) sama sahaja kepada mereka, engkau beri amaran atau engkau tidak beri amaran kepadanya mereka tidak akan beriman. (10)

Sesungguhnya peringatan dan amaran (yang berkesan dan mendatangkan faedah) hanyalah yang engkau berikan kepada orang yang sedia menurut ajaran Al-Quran serta ia takut (melanggar perintah Allah) Ar-Rahman semasa dia tidak dilihat orang dan semasa dia tidak melihat azab Tuhan. Oleh itu berilah kepadanya berita yang menggembirakan dengan keampunan dan pahala yang mulia. (11)
Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang yang mati dan Kami tuliskan segala yang mereka telah kerjakan serta segala kesan perkataan dan perbuatan yang mereka tinggalkan dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu kami catatkan satu persatu dalam Kitab (ibu Suratan) yang jelas nyata. (12)
Dan ceritakanlah kepada mereka satu keadaan yang ajaib mengenai kisah penduduk sebuah bandar (yang tertentu) iaitu ketika mereka didatangi Rasul-rasul (Kami), (13)
Ketika Kami mengutus kepada mereka dua orang Rasul lalu mereka mendustakannya; kemudian Kami kuatkan (kedua Rasul itu) dengan Rasul yang ketiga, lalu Rasul-rasul itu berkata: Sesungguhnya kami ini adalah diutuskan kepada kamu. (14)

Penduduk bandar itu menjawab: Kamu ini tidak lain hanyalah manusia seperti kami juga dan Tuhan Yang Maha Pemurah tidak menurunkan sesuatupun (tentang agama yang kamu dakwakan); Kamu ini tidak lain hanyalah berdusta. (15)
Rasul-rasul berkata: Tuhan Kami mengetahui bahawa sesungguhnya Kami adalah Rasul-rasul yang diutus kepada kamu, (16)
Dan tugas Kami hanyalah menyampaikan perintah-perintahNya dengan cara yang jelas nyata. (17)
Penduduk bandar itu berkata pula: Sesungguhnya kami merasa nahas dan malang dengan sebab kamu. Demi sesungguhnya, kalau kamu tidak berhenti (dari menjalankan tugas yang kamu katakan itu), tentulah kami akan merejam kamu dan sudah tentu kamu akan merasai dari pihak kami azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (18)
Rasul-rasul itu menjawab: Nahas dan malang kamu itu adalah disebabkan (kekufuran) yang ada pada kamu. Patutkah kerana kamu diberi peringatan dan nasihat pengajaran (maka kamu mengancam kami dengan apa yang kamu katakan itu)? (Kamu bukanlah orang-orang yang mahu insaf) bahkan kamu adalah kaum pelampau. (19)
Dan (semasa Rasul-rasul itu diancam), datanglah seorang lelaki dari hujung bandar itu dengan berlari, lalu memberi nasihat dengan katanya: Wahai kaumku! Turutlah Rasul-rasul itu. (20)

Turutlah orang-orang yang tidak meminta kapada kamu sesuatu balasan, sedang mereka adalah orang-orang mandapat hidayat petunjuk. (21)
Dan (apabila ditanya: Sudahkah engkau menerima agama mereka? Maka jawabnya): Mengapa aku tidak menyembah Tuhan yang menciptakan daku dan yang kepadaNyalah (aku dan) kamu semua akan dikembalikan? (22)
Patutkah aku menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah? (Sudah tentu tidak patut, kerana) jika Allah Yang Maha Pemurah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, mereka tidak dapat memberikan sebarang syafaat kepadaku dan mereka juga tidak dapat menyelamatkan daku. (23)
Sesungguhnya aku (kalau melakukan syirik) tentulah aku pada ketika itu berada dalam kesesatan yang nyata. (24)
Sesungguhnya aku telah beriman kepada Tuhan kamu, maka dengarlah (nasihatku). (25)
(Setelah dia mati) lalu dikatakan kepadanya: Masuklah ke dalam Syurga. Ia berkata; Alangkah baiknya kalau kaumku mengetahui. (26)
Tentang perkara yang menyebabkan daku diampunkan oleh Tuhanku, serta dijadikannya daku dari orang-orang yang dimuliakan. (27)
Dan Kami tidak menurunkan kepada kaumnya sesudah dia (mati) sebarang pasukan tentera dari langit (untuk membinasakan mereka) dan tidak perlu Kami menurunkannya. (28)

(Kebinasaan mereka) hanyalah dilakukan dengan satu pekikan (yang dahsyat), maka dengan serta-merta mereka semua sunyi-sepi tidak hidup lagi. (29)

Sungguh besar perasaan sesal dan kecewa yang menimpa hamba-hamba (yang mengingkari kebenaran)! Tidak datang kepada mereka seorang Rasul melainkan mereka mengejek-ejek dan memperolok-olokkannya. (30)

Tidakkah mereka mengetahui berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka? Umat-umat yang telah binasa itu tidak kembali lagi kepada mereka (bahkan kembali kepada Kami, untuk menerima balasan). (31)
Dan tidak ada satu makhluk pun melainkan dihimpunkan ke tempat perbicaraan Kami, semuanya dibawa hadir (untuk menerima balasan). (32)
Dan dalil yang terang untuk mereka (memahami kekuasaan dan kemurahan kami), ialah bumi yang mati; kami hidupkan ia serta kami keluarkan daripadanya biji-bijian, maka daripada biji-bijian itu mereka makan. (33)
Dan kami jadikan di bumi itu kebun-kebun kurma dan anggur dan kami pancarkan padanya beberapa mata air, (34)
Supaya mereka makan dari buah-buahannya dan dari apa yang dikerjakan oleh tangan mereka; maka patutkah mereka tidak bersyukur? (35)
Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya. (36)

Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang daripadanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita; (37)
Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; (38)
Dan bulan pula Kami takdirkan ia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering. (39)
(Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing. (40)

Dan satu dalil lagi untuk mereka (insaf) ialah, Kami membawa belayar jenis keluarga mereka dalam bahtera yang penuh sarat; (41)
Dan Kami ciptakan untuk mereka, jenis-jenis kenderaan yang sama dengannya, yang mereka dapat mengenderainya. (42)
Dan jika kami kehendaki, kami boleh tenggelamkan mereka; (kiranya Kami lakukan yang demikian) maka tidak ada yang dapat memberi pertolongan kepada mereka dan mereka juga tidak dapat diselamatkan; (43)
Kecuali dengan kemurahan dari pihak Kami memberi rahmat dan kesenangan hidup kepada mereka hingga ke suatu masa. (44)
Dan apabila dikatakan kepada mereka: Berjaga-jagalah kamu akan apa yang ada di hadapan kamu (dari urusan-urusan hidup di dunia ini) dan apa yang ada di belakang kamu (dari huru-hara dan balasan akhirat), supaya kamu beroleh rahmat, (mereka tidak mengindahkannya). (45)
Dan (itulah tabiat mereka) tidak ada sesuatu keterangan yang sampai kepada mereka dari keterangan-keterangan Tuhan mereka melainkan mereka selalu berpaling daripadanya (enggan menerimanya). (46)
Dan apabila dikatakan kepada mereka: Dermakanlah sebahagian dari rezeki yang dikurniakan Allah kepada kamu, berkatalah orang-orang yang kafir itu kepada orang-orang yang beriman (secara mengejek-ejek): Patutkah kami memberi makan kepada orang yang jika Allah kehendaki tentulah Dia akan memberinya makan? Kamu ini hanyalah berada dalam kesesatan yang nyata. (47)
Dan (apabila mereka diingatkan tentang huru-hara dan balasan akhirat) mereka bertanya (secara mempersenda): Bilakah datangnya (hari akhirat) yang dijanjikan itu? Jika betul kamu orang-orang yang benar (maka kami sedia menunggu). (48)
tidak menunggu melainkan satu pekikan yang (dengan secara mengejut) akan membinasakan mereka semasa mereka dalam keadaan leka bertengkar (merundingkan urusan dunia masing-masing). (49)
Maka dengan itu, mereka tidak berpeluang membuat sebarang pesanan (wasiat atau lainnya) dan (kalau mereka berada di luar) mereka tidak sempat kembali kepada keluarganya. (50)


Tag : ,

horrible nite.. " ah, dont care bout da grammar"

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

ah, last nite finally end..

it was a horrible nite, "one of" as it did happened before.. as usual, i finished my sOlat and so on.. wAiting for da isyAk to arrive, i sat in da living room watching da news.. my eyes suddenly can't open.. ah, sleepy? but it's toO early.. yea, 8.15 p.m.??? i try to fight it but it seems much stronger than me..

OoOhh.. i walked to da toilet, and take wudhu' .. i thought it would makes me better, but, i doesn't seems so.. again i fell asleep.. oh, what's happening.. after several minutes, i woke and perform my solat.. I was thinking that i can do da terawih but, i can't really go on.. as i step on my bed, everything went dark and i sleep soundly.. then again i woke up at almost 11.40 p.m. went to kitchen to see my mom.. and my sisters were eating.. they offered me da maggi.. hah, maggi?? oHh nO!! but then, my hand reach da bOwl and took a slrupp.. oh mY gOd, what's going onn???? hukhuk, i ate maggi? haha, its really weird.. but, still, yummy..

then , i went on my bed, and again everything went dark. i know nothing .. i woke early, too early with shock.. all da sleepy has gone ..

i'm scared.. cUz, yeah, i did really feel that i've wasted my study time.. besides, SPM is just around da corner.. i still cant fight da sleepy in me everytime it overpower me.. i dOn't know how to settle this.. and my head feel so heavy..:P
Tag : ,

Ar Rahim.. bayfatih :)

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum. rakan pembaca...

Artikel ini, dipetik dari blOg, abang Afzan.. yg banyak memberi inspirasi dalam menghadapi liku2 kehidupan.. sAudara saudari bOleh berkunjung ke blOg belIau, seperti yang tertera di dalam bOx follower di sebelah nI haa:P , bayfatih.. Macam2 Ada.. :P


Di dalam Dirimu, terdapat sifat penyayang yang tulus lahir dihatimu walau apa keadaan sekalipun pada dirimu, kerana kamu adalah wakil Allah Ar-Rahim, Yang Maha Penyayang. Maka jadilah generasi muda yang senantiasa mengasihi ibubapa dan guru, teman-teman dan bahkan orang disekelilingmu termasuk juga kanak-kanak.

Dalam erti sebuah persahabatan pula, rasanya pasti kalian masih ingat bahawa kita melalui erti ukhwah persahabatan itu melalui 3 peringkat keadaannya iaitu Husnuzzon, Salamatussadri dan Ithar.

Perkara yang paling asas ialah kita bersangka baik (husnuzzon) sesama rakan kita. Persepsi akan banyak mempengaruhi gaya kita berkawan dengan orang lain. Jika kita mempunya persepsi yang buruk, secara semulajadinya perasaan itu akan terpancar di muka dan pergerakan tubuh badan kita. Maka perkara ini amatlah tidak membantu dalam kita ingin menjaga hubungan sesama rakan kita. Malahan sebagai muslim, kita dianjurkan untuk sentiasa bersangka baik.

Tingkatan kedua pula bermaksud sentiasa berlapang dada sesama rakan kita. Hal sebegini amat penting dalam menjaga keharmonian ukhuwwah. Seringkali berlaku pergaduhan adalah disebabkan kedua-dua belah pihak tidak mahu mengalah. Sememangnya perselisihan pendapat itu tidak dapat dielakkan. Tetapi lebih baik saling memaafi daripada terus-menerus bermasam muka dan saling tuding-menuding antara satu sama lain.

Tingkatan seterusnya adalah melebihkan sahabat kita lebih daripada diri sendiri. Jika kita meneliti sirah rasulullah dan para sahabat, sikap ithar ini diamalkan dengan meluas. Pernah dalam peperangan, antara yang nazak meminta air, sebelum seorang itu minum, terdengar rakannya pula meminta air, maka orang yang pertama ini tadi sanggup memberi rakannya minum terlebih dahulu. Inilah kemanisan ukhuwwah apabila kita berasa rakan kita mengambil berat tentang kita sehingga ke tahap ini.

Rahsia Asma Ul Husna..

By : Fiza Chan..!
Amalan nama - nama Allah atau Asma'ul Husna untuk mendapat hati yang terang, memori yang mantap, fikiran yang cerdas serta cepat memahami tentang perkara dan segala ilmu yang dipelajari :



Ya Hakiim
Dibaca sebanyak 300 kali selepas solat Subuh dan Maghrib. Lalu berdoa, Insya'Allah akan dikurniakan kecerdasan.

Ya Ba'ith
Dibaca sebanyak 100 kali sehari, hati akan menjadi terang dan bersih. Pengamalnya akan memperolehi ilmu dan hikmah (kebijaksanaan).

Ya Mubdi'u
Dibaca sebanyak 470 kali setiap hari untuk mencapai kejayaan dalam setiap usaha yang dijalankan, fikiran menjadi kreatif, cerdas dan jernih.

Ya Maajid
Dibaca sebanyak 400 kali setiap hari, akan dikurniakan akal yang cerdas, fikiran yang tajam dan hati yang bersih.

Ya Rashiid
Dibaca sebanyak 1,000 kali di antara Maghrib dan Isyak. Pengamalnya akan dianugerahkan kepintaran, ketajaman fikiran dan kepandaian.

Ya Rahman
Dibaca selepas sembahyang Maghrib dan Subuh dengan sebanyak-banyaknya. Pengamalnya akan dihilangkan penyakit lupa, dianugerahkan fikiran yang terang, akal yang kuat dan tidak mudah kelam-kabut.

Ya Muhaimin
Dibaca selepas solat Isyak akan kuat dalam menghafaz sesuatu dan hilang kelupaannya

Ya Rashiid
Dibaca sebanyak 1,000 kali di antara Maghrib dan Isyak. Pengamalnya akan dianugerahkan kepintaran, ketajaman fikiran dan kepandaian.

Ya Rahman
Dibaca selepas sembahyang Maghrib dan Subuh dengan sebanyak-banyaknya. Pengamalnya akan dihilangkan penyakit lupa, dianugerahkan fikiran yang terang, akal yang kuat dan tidak mudah kelam-kabut.

Ya Muhaimin
Dibaca selepas solat Isyak akan kuat dalam menghafaz sesuatu dan hilang kelupaannya

kita hanya manusia biasa.. Ada kurang, ada lebihnya.. Namun, siapa kata tiada cara untuk meningkatkan kemajuan diri.. Allah pencipta kita. Dia maha mengetahui segala keluh kesah hambaNya.. Diciptakannya pelbagai nikmat didunia, bukan semata-mata nikmat. Ingat, Ujian Allah itu amat luas. boleh jadi kita tidak menyedarinya dalam kealpaan dunia..
Mohonlah pertolongan dariNya. Sesungguhnya, Dia maha Mengetahui akan perihal hamba2Nya..


..Wallahu'Alam..

huuuuu

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

fEw minutes to go befOre bukak pUasa..

ahh, 'it' comes back.. i always get angry bout this before.. then, it keep silent.. and then it come again..
yeah.. i get angry to myself, as if i had take happiness , independent from others.. i make people confuse.. humm..

nak g makan!!! maleh la pk.. hakhakhak
Tag : ,

ready? set!! gO!!!!

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum,

hYe blOggIe.. :P

jUst Arrive from Kedah, td.. Alhamdulillah, safely arrived.. n bIt tired even whOle jOurney i'd slept..
hihi,
that's me, huhu..

sO, being here, means nO mOre tYme to pLay..

Hey, Wait!! SPM just arOund da cOrner!!
Forever in dEbt to da prIceless TiME!!
- milo beng!!-

yeah, nO more time to waste.. i must survive.. yOshhh!!
after all, i did waste a bit of my time.. huhu.. sorry flizzoe chan! (myself ler~)

sO, tOmorrow , da schOol will be opened again.. and, stUdy wehh!
umm.. dAy after tOmorrow, again, hOliday..
MERDEKA!!

thanks mR. Jai, u've brought me into a deep feeling abOut merdeka.. yeah, i lOve hIstory..
"Those who forgot history , recommended to repeat it.." George Santayana..

sO, tO All malaysian, please ... dun create any trouble again, we do not want to repeat da past.. remember 13 mei??

lAstly, somebody call me bUcukk, and i wanna take my bath nOw!..

keep surviving, fiza chAn.. gAin ur strength back.. it's almost end, dear..!!

Assalamualaikum..
Tag : ,

cOnfusing..

By : Fiza Chan..!
Dear Me,

i'm kinDa worry.. yEAh, i wonder if i had made U confuse with yourself.. yEah, u tell me that u've change.. bUt u dun really lYke it.. i feel guilty if i had made ur life miserable.. its just, i dont want u to change becAuse of me, bUt change becAuse of ur self, and future.. i really dun have an intense to change ur life.. its just, i gIve gUide if u need it.. Yeah, we Are Muslims ..
" Setiap orang Islam itu bersaudara "

sO, we heLp each Other k.. and, be yOurself.. and who said we can improve ourself when we being ourself..
" Manusia paling baik ialah manusia yang tahu akan kesilapannya dan memperbaikinya.."

Selamat berbuka...
Tag : ,

bersahabAtlh Krn Allah

By : Fiza Chan..!
Kamu hanya memilih kawan hanya dikalanganmu shj, sedangkan yang bukan dari kalangan kamu tinggalkan ia tanpa merasa kesal atau simpati..

B'sAbar dAlam perGaulan adalah sua2 KebajIkan, beRusaha memperbaiki akHlak kWn adalah KbajIkan yang dirAhmati..

Jangan M'mandang kEji t'hadAp s'seOrang kRn akhlaknya, tTpi b'SimpatilAh uTk mengUbah kElakuAnnya..

B'Usaha dLm dakwah Adalah TangGungjawab TtPI pemberian Taufik dAn Hidayah adAlah ditangan Allah..

B'kwnlah dGn s'siapa Shj Asalkan b'Tujuan Utk M'pErbaiki Hbgn silaturraHim Serta mEndekatkan Diri kepaDa Allah s.w.t.

Al-Hikam

cUrrEnt Me

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum..

yEah, lUsa dah stArt pUasa.. Masa inilah yang perlu kita amik peluang spEnuhNye, dekAtkan Diri dengan Kekasih Kita, Allah Subahanahu Wata'ala... HehE.. " kAntOi!! "

hAppy BirthdAy to mIs bElOved sister, Aby!! huhu, " nAmpaknya, da Makin TuA!" hE He.. xPa, MaintAin2..

Okey, Its About me nOw.. Alhamdulillah, Just FinShEd 3 PapeRs.. AnothEr 9 pApers are waiTing fOr mE.. hAha.. SabO k.. gUe akAn kerja-in KamOo.. =P " jAngan BlS dENDaM LaKk!! " InsyaAllah, i Can Face tHem.. "Ya Allah, permUdahkanlAh Urusan Peperiksaanku.." Okey, scHool bReak fOr a Week.. Emergency brEak.. ahAk! 2nd semester.. So, lIke uSual.. StUDY, sTuDY aND cHaiyOok!! Its A relief tO knOw thAt i have enOugh tYme tO study.. tHanks Allah.. " Ank2.. IngAt, semua yang berlaku atAs dUnia ni AdalAh kUrniAan dAriNya.. Kun, FayaKunn.." hehe, tAh kene ke x..

wish me lUck and, i ReallY hOpe , All My bUddIes cAn Sit Comfortably in tHeir Exam.. Go gO Go gIrls!!!

And, Next WeEk, InsyaAllah, kAlau diizInkanNya, My fLizzOe kUn's Twin Will Arrive to the oWner.. So, have nIce jOurney. =P

Aah.. Lewatnyer tItOw.. esOk manyAk clUz... Okeylah..

AssalamUalaikUm W.B.T.
Tag : ,

tHanks..

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum, sahabat2ku..

Esok, skolah 'on' blik.. ahH, btUl2 rindukan masa belajar kat skolah.. jD, mulakan hari baru dengan Azam baru..! thIs pOst may be last pOst until i finish my trial SPM.. This is like da real SPM, so i'm gonna dO my verY best.. n yOu gUys,

" Where's will, thEre's way..!,, chAIYOk! "


sO, sOrry for all thOse bad things i've dOne, and if i ever hUrt anyone, please forgive me.. yEa,
" Aku, cUma manusia biAsa2 jerrr.."

sO, here's a bIt abOut da exAm schedUle..

Wednesday(19/8/09)------> Pend. Al-Quran dan Al-Sunnah
+
------> Pend. Syariah Islamiah (P1)

Thursday(20/08/09) ------> Pend. Syariah Islamiah (P2)
+
------> Bahasa Arab Tinggi (P1&P2)

Wah, Puasa pun da x sabar2 tunggU kita kan?? So, semoga kita dapat jalani Ibadah Puasa kali dengan lebIh baik dari sebelum2 nie.. n Remember, x pUasa, x dAkk DUIT RAYER!, wahahaha..

i'm nOt as gOod writer As others, bUt, remember, who ever yOu are out there,
" Be yOurself"

tHat's even better than pretending.. dUn afraid of doing gOod thIngs. As lOng as u are in da right side, stAnd still!! "heh? salah tatabahasa nie.."

Allah knOws wherever we are, what ever we do, whenever we are, how ever we are, and what so ever we are.. He knOws everything.. EverlOng pun He knOws.. =P.. Well, pray fOr my success, and sOrry for all da mistakes i've dOne.. Thanks fOr everything..

Mama, Abah, fOrgive me for wat ever i've done.. sOrry fOr being tooooo shY to tell this, bUt i'll trY to expRess tHis in Other creative way.. "hikhik".. I lOve YoU!!!

Along, Aby, Tikah, yeah, it's true.. i've being "adik" all this while.. thanks a lOt for being patience Of my attitude.. hehehe.. thAnks.. AishiterU!!!

aLL my Fwens, tHanks A lOt.. And sO So sO Sorry if i'd made sO much trOuble.. huhuhu.. tHanks.. Aishiteru desU!!
Tag : ,

Bila kesunyian datang.. Allah knOws..

By : Fiza Chan..!

Mungkin kita pernah merasakan kesunyian melanda sanubari.

Apabila ini terjadi, kita pasti merasa diri kita ini amat hampa, ada yang seakan hilang entah ke mana atau pergi mengembara jauh ke sana.

Hati merasa begitu terseksa sehingga di malam hari pun kita selalu terjaga. Bila hal itu terjadi tatkala kita merasa tidak seorang pun yang dapat memahami kita, tidak ada tempat untuk berkongsi cerita, berkongsi duka dan berkongsi rasa.

Hidup akan merasa semakin terseksa hingga tidak lagi bermakna.

Bila itu yang kita rasakan, mungkin ada yang selama ini kita lupakan. Bahawa ketika kita sedar dari mimpi dan termanggu dalam kesunyian, di saat itu sebenarnya Allah ada bersama kita.

DIA selalu memantau dan menemani kita dengan kasih sayang yang begitu dalam.
DIA akan selalu menemani tidur kita yang sepi dan menjaga diri kita yang lemah ini.

Namun, hal itu hanya akan terjadi bila kita mahu meyakini bahawa Allah itu benar adanya dan tentunya nama-Nya sudah termateri di hati kita.

Dengan kata lain, kita mahu mengimani dan mencintai-Nya dengan sepenuh jiwa.

Pernahkah kita menyedari hal ini? Allah telah memberikan kita begitu banyak nikmat dan anugerah kepada kita maka nikmat Allah yang mana lagi yang hendak kita dustakan?

Allah telah membuat hati yang muram menjadi tenang, yang suram menjadi bercahaya dan yang kerdil menjadi raksasa.

Sepertinya kita tidak boleh larut dalam kesedihan, kerana boleh jadi Allah menganugerahkan rasa sepi dalam hati kita untuk menguji betapa kuat cinta kita.

Sehingga dengan sepi itu kita mampu untuk lebih khusyuk untuk mendekati-Nya.

Rasulullah SAW bersabda,
“ Sesungguhnya orang mukmin itu adalah orang yang luar biasa, seluruh perkara dalam hidupnya adalah baik baginya. Ketika mendapat kemudahan ia bersyukur.Itu adalah baik baginya dan apabila ia ditimpa kesulitan maka dia bersabar dan itupun juga adalah baik baginya.”

Ya Allah... sesungguhnya aku rindu kasih sayangMu..

Ya Allah, bertalu-talu ujianMu..

By : Fiza Chan..!
" Ayuh wahai mujahidah Islam,
maju mendaulatkan peganganmu,
langkahkan kakimu dengan nada perjuangan,
biarkan langkahmu terhenti kerana syahid,
jangan ternoda dengan tipuan kejam dunia semata-mata,
ayuhlah kuatkan semangat,
bertahan,
jangan pernah mengalah,
kerana dirimu sebutir mutiara,
yang berada di dalam ribuan batu-batu di dasar lautan,
setitik putih di lembaran hitam,
senada ketenangan dalam kekalutan..

Engkau sememangnya hebat jika masih di situ..
Selamat berjuang.. "

cuba renung sama2 =)

By : Fiza Chan..!
" Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yyang lebih takwanya antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).. "

Ayat 13, Surah Al-Hujurah

Tag : ,

Apa???

By : Fiza Chan..!
" Perhatian kepada semua pelajar, sila berkumpul di Medan Tarbiah dengan segera "

hah, duk syok2 belajar English, kne turun g medan? ape ke hal?

Skolah tergempar hari ni. mana tak nyer, mana ada kul 1 lebih kne berkumpul. tambah plak, semua cikgu-cikgi ada.. apa hal nie.. sO hOt.. bUt then, Dr. Mahyin "cOol" us with his words.. haha, x pernah jumpa dOktor mcm Dr. Mahyin( Yang hidup)..

OoWH, rupanya, keputusan Ujian Lab dah kuAr.. Out of 4 blOod sAmples, 1 is pOsitive H1N1.. ah???

cAkap punyer cAkap.. SkuAd penUtupan sekOlah On da Way.. All naimians was puzzled, tp, Sempat ag g blI ABC, mkn.. Yum3..

"best wo, mkn Abc tgh2 panas.. :P"

tHen, abOut 3.1o pm.. Timbalan pengarah kementerian kesihatan sAmpai.. cAkap2 kejap, perhatian semua orang beralih..
"WaOo.."
bunyi mcm tU lah semua orang.. oWh, oRang kementerian pelajaran sampai??? ni dah kira dahsyat da nie...

bLa.. blA.. blA...

penutup disempurnakan olEh oUr beloved PKP.. plajar, bertenang.. jadi.. sekOlah akan ditutup selama seminggu.. dan akan dibuka semula hAri AhAD 16 / 8/ 2009..

pELAJAr AsRama tiDak dibenarkan Pulang..

Begitulah Al-kIsah di sekOlah..

SekiAn..
Tag : ,

understand or nOt, fAce it!!!

By : Fiza Chan..!
Day by day passed, ah?! 106 dAy to gO!!

hEy fiza, cheer up! all thOse things are jUst tO test U la..

Ya Allah, i really need You.. i feel so Upset.. is it becUz i'm tOo "kind"? .. i really hOpe that they'll understand me.. or, is it me, who doesnt understAnd thEm.. am hurting them only to do right things..??

I dun undersTand.. really Am nOt.. bUt, Alhamdulillah, U give me strEngth to forget thOse sadness Easily.. Thank You Allah.. please give Your bless to us.. we need You..
Tag : ,

Kritikal?

By : Fiza Chan..!
Great?!

Trial SPM start 19/8..

hee.. di percepatkan huh? it's ok.. i'll face it..

I'm sorry cUz my tIme is really limited.. yeah, sometime, off from track jg.. " mcm skrg, smpt lagi duk update blog??"
x pa, release tension jap.. ha ha..

so, the time has getting more and more close..

lOoks like i'm going to switch off my phone for a while..
Sometime i felt guilty , cuz thinking of juz off da phone, and left my friends, jUst because of exam..
bUt.. i knOw, for my future..
Is kUn, Remember da equivalent exchange theory??

sO, sementara masa masih ada, gUwe akan terus berjuang!!
YOSH!!!

tulun faham kondisi guwe di sini ya..
dan, aaahh!!!! time never stOp! Study2!!

Okeylah.. Wish me lUck..
Assalamualaikum..
Tag : ,

Oow, mEeting!

By : Fiza Chan..!
tOday, i met my Fwen. it's been a very long time since we've meet. i think, umm.
" Last we meet, when we were in form 3 rite? "
Thanks for treating me nicely, even u've notice my changes.. ya ya..
Sha aa, i'm very sOrry if i've hurt u tOday. bUt i really am Happy tO meet u!
all the BEST in SPM, sis!
Tag : ,

Mampukah aku...

By : Fiza Chan..!
Mampukah Aku Menjadi Seperti Mereka?
www.iluvislam.comkelopak_mawar
Editor: lailatulema

Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?
Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah,
Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabillah,
Penawar hati kekasih Allah,
Susah dan senang rela bersama.

Dapatkah kudidik jiwa seperti Siti Aishah,
Isteri Rasulullah yang bijak,
Pendorong di kala kesusahan dan penderitaan,
Tiada sukar untuk dilaksanakan.

Mengalir air mataku,
Melihat pengorbanan puteri solehah Siti Fatimah,
Akur dalam setiap perintah,
Taat pada abuyanya yang sentiasa berjuang,
Tiada memiliki harta dunia,
Layaklah ia sebagai wanita penghulu syurga.

Ketika aku marah,
Inginku intip serpihan sabar,
Daripada catatan hidup Siti Sarah.

Tabahkah jiwaku,
Setabah umi Nabi Ismail,
Mengendong bayinya yang masih merah,
Mencari air penghilang dahaga,
Di terik padang pasir merak,
Ditinggalkan suami akur tanpa bantah,
Pengharapannya hanya pada Allah,
Itulah wanita Siti Hajar.

Dapatkah aku mengikut jejak Siti Rahmah,
Permaisuri Nabi Ayyub,
Pasrah dengan dugaan Tuhannya,
Walau pernah tersungkur ke dalam jerat syaitan,
Namun ia kembali,
Kerana iman yang kuat,
Telah dijanjikan syurga adalah balasannya,
Bahagia adalah miliknya.

Mampukah aku menjadi wanita solehah?
Mati dalam keunggulan iman,
Bersinar indah, harum tersebar,
Bagai wanginya pusara Masyitah

I Luv Islam..

By : Fiza Chan..!
Assalamualaikum.. hehe, hr nie seminar Syariah.. Ex-Naim dijemput.. OoWH Kak Azizah!! really admire her.. Oo, Senior assistant Registar.. Stayin in PALACE OF JUSTICE.. I lIke to follow her way..! bUt stIll be mYself..
" Amalan yang kak Zah masih x tinggal sejak kuar dr Naim, adik2.. amalkanlah surah Kahfi.. Saper yang amalkan Surah Kahfi, dia akan dilindungi dr jumaat ini sehingga jumaat depan.. Surah Yusuf jangan lupa.. surah Al- Mulk, sebelum tidur. Nescaya kamu akan dipelihara.. "
haa, ingat jgk, There's always silver lining behind dark clOuds..
ada satu teka teki, " Di mana cantiknya Sekuntum bunga..?""
Tag : ,

7 secrets..

By : Fiza Chan..!
7 secrets Of SUCCESS..

I found the answers in my ROOM..

ROOF said ---> Aim High!
FAN said ---> Be Cool!
CLOCK said ---> Every minute is PRECIOUS!
MIRROR said ---> Reflect before you act!
WINDOW said ---> See the world!
CALENDAR said ---> bE UPDATE!
DOOR said ---> Push hard to achieve your goals!

Renungan..

By : Fiza Chan..!
" Kita sering mahukan hari yang CERAH.. "
" tetapi ALLAH lebih mengetahui, hakikatnya HUJAN perlu diturunkan.."
" Kita sering inginkan KESERONOKAN.. "
" Jauh sekali KESUSAHAN.."
" Tetapi ALLAH lebih mengetahui KESUSAHAN itulah yang mengajar KEHIDUPAN.. "
" Kita sering menginginkan KETENANGAN.. Hakikatnya diri ini penuh dengan DOSA & KEJAHATAN.."
"Tetapi manusia tidak dapat lari daripada KESILAPAN.."
" Semua itu bukanlan suatu HUKUMAN, tetapi sebagai tanda KASIH & SAYANG ALLAH agar kita lebih BERIMAN.."
" SUBAHANALLAH "

Alhamdulillah..

By : Fiza Chan..!
Alhamdulillah.. da exAm are Over.. (for nOw laa..)


glAd to finish mY biOlOgy papERs well.. ehehe.. "biasala, future Dr. Fiza.. "


extrA clUzzEz will stArt tOmorrOw.. sO.. huhu.. " bE strOng, fiza.. yeahh "


aNd, stIll cAnt mAke-Up my blOg.. huhuhu..
Tag : ,

fiRst pOst. ooh, rasmi2!

By : Fiza Chan..!
tOday is mY a bIt wOrst day.. he he..

da +maths paper really killin' me.. OoWWhh.. hOw can i gEt 1A if i cOntinue lYke diz??

hOw to get an 1A for +maths??

help mE!!
Tag : ,

- Copyright © Wings of Words - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -